اساطیر ملی هر کشوری، روایتگر سرگذشت قدسی ابر انسان‌ها و پهلوانان آن کشور است که در طی روزگاران در اذهان اسطوره‌پرداز مردمان شکل گرفته و به تدریج بنیان‌های حماسی فرهنگ و ادبیات آن سرزمین را پدید آورده است. بسیاری از این روایات اساطیری، کهن الگوهایی هستند که می‌توان آنها را به صورت یک مضمون تکرار شونده در اسطوره‌های ملل مختلف مشاهده کرد و البته بی‌آن که بتوان با استناد به همسانی‌های موجود در برخی از این روایات، یکی را متأثر از دیگری دانست به مدد آنها به بسیاری از آمال و آرزوهای دراز آهنگ مردمانی پی‌برد که سعی در جاودانه نمودن نام و یاد میهن خویش در صحیفه تاریخ داشته‌اند. در این نوشتار، ضمن تأکیر بر ضرورت سنجش اساطیر یونانی با اساطیر ایرانی مندرج در اوستا و متون ادب پهلوی، به بیان برخی همسانی‌های موجود میان دو همزاد اسطوره ای ـ گرشاسپ آریایی و هراکلس یونانی ـ پرداخته‌ایم.

منابع مشابه بیشتر ...

65ddecf10e524.jpg

ایران آزاد و بزرگ می شود

تقی بهرامی

نویسنده این کتاب از خردی ایرانی بار آمده و از همان بچگی که به دبستان و دبیرستان میرفته همیشه شور و عشق میهن در سر و دل داشته و هر پایه ای که بالاتر می آمده گاهی هم در میهن پرستی فراتر می نهاده دانش کشاورزی را نیز بدین منظور فراگرفته است. از ایران و برای ایرانی است. پیوسته می کوشد که راهی برای آزادی و بزرگی ایران بیابد و کاری کند که نام از دست رفته ایران دوباره باز آید. بررسی هایی در این زمینه نموده و به حقیقت بزرگی ایران و نیاکان خود پی برده و سر آنرا دریافته است. به عقیده خود راه چاره را یافته و امروز از روی ایمان می گوید: ایران آزاد و بزرگ می شود.

64f9b97485ec4.jpg

دیباچه‌ای بر جهان باستان

لوکاس‌ دو بلویس‌, روبارتوس‌وان‌در اسپک‌

دیباچه ای بر جهان باستان بررسی کاملی از تاریخ خاور نزدیک باستان، یونان و روم ارائه می دهد. این کتاب با پوشش فرآیندهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که بر تمدن های بعدی غرب و خاور نزدیک تأثیر گذاشته است، موضوعاتی مانند ساختارهای اداری، اقتصاد و مذاهب خاور نزدیک باستان، دموکراسی آتن، توسعه ادبیات کلاسیک یونان، تعامل فرهنگ ها در جهان هلنیستی، سیستم سیاسی و اداری جمهوری روم و امپراتوری، و ظهور مسیحیت، همه در طرح کلی تاریخ سیاسی را توضیح می دهد. این نسخه سوم به طور کامل به روز شده است و برخی از فصل ها به طور کامل بازنویسی شده اند تا تحقیقات تاریخی اخیر را پوشش دهند. تغییرات عبارتند از: -توجه بیشتر به ساختارها و تحولات اقتصادی و به تاریخ امپراتوری روم بعدی (قرن سوم تا ششم پس از میلاد) -ادغام نتایج تحقیقات باستان شناسی و تاریخی اخیر و مطالعات اخیر منتشر شده درباره ادبیات باستانی؛ -«باکس هایی» که متن اصلی را در موضوعاتی از جمله نظام‌های اقتصادی و سیاسی، دین و اصطلاحات پشتیبانی می‌کنند -نقشه های دوباره ترسیم شده و تصاویر جدید و با کیفیت بالاتر؛ -گنجاندن وب سایت های مفید در کتابشناسی دیباچه ای بر جهان باستان یک نمای کلی یکپارچه و به راحتی قابل خواندن و کاربر پسند برای دانشجویان تاریخ باستان، آثار کلاسیک و باستان شناسی فراهم می کند. این نسخه کاملا به روز شده و اصلاح شده با مصور فراوان، واضح و مختصر نوشته شده و به خوبی سازماندهی شده است، منبعی کلیدی برای دانش آموزانی خواهد بود که شروع به تحقیق در مورد تمدن های مدیترانه باستانی می کنند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57c2026682065.PNG

جهت دستوري در سه غزل معاصر

مهدخت پورخالقی

رابطه بين نحو و انديشه در زبان‌شناسي از طريق افعال و حالات بيان شده با فاعل، مفعول و مسند بيان مي‌شود و جهت دستوري فعال، منفعل و غيره را پديد مي‌آورد. جهت دستوري، نگرش و موضعِ نويسنده را نسبت به موضوع نشان مي‌دهد و پژواک وضعيت ذهني نويسنده است. همچنين در شناخت حالات شاعر اهميت دارد و وضعيت روحي او را به ما نشان مي‌دهد. علاوه بر آن در مقايسه حالات چند شاعر با يکديگر موثر است. در اين پژوهش، نوع، تعداد و درصد جهت دستوري در سه غزل ابتهاج، نادرپور و فرخزاد که به تقليد از يک غزل سعدي سروده شده مورد بحث و بررسي و مقايسه قرار گرفته و رابطه آن با مکتب رمانتيسم بيان شده است تا جهت دستوري غالب و نحوه موضع‌گيري شاعر نسبت به معشوق در سه غزل مشخص شود. نتيجه اين که برخلاف روحيه منفعل رمانتيک، جهت فعال در غزل غلبه دارد و علت آن را مي‌توان وجود ديالوگ خيالي بين شاعر و معشوق دانست. از ميان سه شاعر ابتهاج بيشترين و فرخزاد کمترين درصد جملات منفعل را دارد، اما نحوه به کارگيري جملات فرخزاد از الگوي خاصي پيروي مي‌کند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57ad925340959.PNG

ساختارشناسي تطبيقي داستان رستم و اسفنديار در نهايه الارب و شاهنامه

مهدخت پورخالقی

اين مقاله به بررسي تطبيقي ساختار داستان رستم و اسفنديار به روايت ابن مقفع در نهايه الارب و فردوسي در شاهنامه بر اساس ديدگاه هانزن (بررسي و مقايسه در دو سطح كلي و جزيي) مي‌پردازد. بدين منظور نخست روايت‌هاي مشابه با روايت ابن مقفع و فردوسي گردآوري شده و به تفاوت بنيادين اين روايت‌ها، يعني زردشتي‌بودن يا نبودن رستم، پرداخته شده است. پس از آن، ساختار داستان‌ها در دو سطح كلي و جزيي مورد بررسي قرار گرفته و اين نتيجه حاصل شده است كه روايت ابن مقفع روايتي تاريخي با ساختاري پيوسته است كه در شاهنامه به چند داستان تقسيم شده است، اما روايت فردوسي داستاني هنري و شاعرانه است.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله