5743ed746a661.PNG

التجربة النورانیة عند الامام الغزالی من الأنا المنطقیة إلی الأنا المتعالیة

مکان چاپ: سوریه ناشر: دار الحوار تاریخ چاپ: ۲۰۰۶ میلادی زبان: عربی

یتمحور هذا البحث حول فهم رؤیة الغزالی فی کتابه "المنقذ من الضلال" تبعا لهذا السؤال: هل تنضوی هذه الرؤیة علی فحوی أو مضمون عقلی بما یجعلها امتدادا اصلیا للرؤیة الفلسفیة بألف و لام التعریف و ما مدی تکاملیة هذه الرؤیة مع فکر الغزالی فی مؤلفاته الاخری السابقة واللاحقة علی کتاب المنقذ؟ و الإجابة عن هذین السؤالین تتکفل.

منابع مشابه بیشتر ...

6163045420d02.jpg

عرفای کرمان

پری ایران منش

در این کتاب شرح حال تمام عرفای کرمانی و منتسب به کرمان از منابع گوناگون استخراج و برای هریک سرگذشتی موجز که شامل نکات و خطوط اصلی حیات آنان باشد نوشته شده است چنانچه شیوه زندگینامه نویسی جدید است؛ همچنین برای رعایت اختصار و ایجاز از ذکر کرامات عرفا صرف نظر شده و البته چون منابع مربوط به زندگینامه هریک از عرفا ذکر گردیده است علاقه‌مندان به بسط و تفضیل و شرح کرامات و مقامات می‌توانند به آن منابع مراجعه کنند بسیاری از عرفا شعر نیز می‌سروده‌اند و صاحب دیوان و منظومه بوده‌اند، تنظیم و شرح حال عرفای کرمان در این کتاب به دوگونه ممکن بود: یکی ترتیب تاریخی، یعنی اینکه سرگذشت افراد مختلف بر اساس زمان و قرن حیاتشان و با ملاحظه تاریخ فوت آنها تنظیم گردد، و دیگر ترتیب الفبایی بر اساس نام یا لقب مشهور آنان، ترتیب تاریخی به علت آنکه تاریخ وفات و حتی قرن و زمان حیات عده‌ای نامعلوم بود با دشواری‌هایی مواجه می‌شد، لذا ترتیب الفبایی برگزیده شد، بدین نحو که سرگذشت عرفا به ترتیب نام یا لقب و نسبت منظم شده و منابع و مآخذ سرگذشتنامه نیز به اختصار ذکر گردیده و در پایان کتاب مشخصات کامل مراجع و منابع آمده است.

614c347a1301c.png

صوفیان و ضدصوفیان: دفاع، بررسی مجدد و رد تصوف در دنیای جدید

الیزابت سریه

درون‌مایه اصلی این کتاب فرازونشیب‌هایی است که تصوف طی 250 سال از نیمه سده هجدهم تا نیمه سده بیستم میلادی در جهان اسلام پیموده است و مواضعی که متصفوه در رویارویی با تحولات اجتماعی و سیاسی و پدیده‌های جدید در این دو سده اختیار کرده‌اند. سخن از تلاش‌های خصمانه‌ای است که در طی این مدت برای بیرون راندن صوفیان از صحنۀ جوامع اسلامی صورت گرفته و کوشش‌هایی که صوفیان برای حفظ هویت خود بدان دست زده‌اند. حوزۀ بررسی کتاب گسترۀ جغرافیایی وسیعی است که دامنۀ ن از مراکش و غرب آفریقا تا مصر و سودان و از قفقاز و ترکیه تا هندوستان کشیده شده است، گرچه در این میان جای پاره‌ای از خاستگاه‌های اصلی تصوف یعنی عراق و ایران تقریباً خالی است. «ضدتصوف» در این کتاب طبعاً به دو معنا گرفته شده است: ضدیت از درون و ضدیت از بیرون.