خواجوی کرمانی یکی از چهره‌های برجسته در عرصه ادب فارسی و غالب اشعارش گواه قدرت و مهارت وی در شاعری است. وی پدیدآوردنده مثنوی‌هایی است به تقلید از بعضی شاعران پیشین و بخصوص نظامی گنجوی و از آن میان مثنوی همای و همایون است که از منظومه‌های غنایی و بزمی به شمار می‌رود. این منظومه غنایی است نظیره‌ای بر خسروشیرین و مشتمل بر 4435 بیت است، تاثیرپذیری خواجو را از داستان‌سرای گنجه هم در حوزه محتوا و هم در عرصه زبان و تصویرهای شاعرانه به خوبی نشان می‌دهد. این مقاله بر آن است که پس از معرفی اجمالی مثنوی همای و همایون به بررسی ارتباط آن با خسروشیرین بپردازد و گوشه‌هایی از تاثیرپذیری خواجو از نظامی را نشان دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

634d4117b76cb.jpg

نظامی، امیرخسرو دهلوی و داستان خسرو و شیرین

زهره صادقی منش

این پایان نامه بررسی کوتاهی است در زندگینامه نظامی و امیرخسرو دهلوی و همچنین اشعار خسرو و شیرین و شیرین و خسرو. در این رساله دویست بیت از خسرو و شیرین نظامی و دویست بیت از شیرین و خسرو امیرخسرو دهلوی در دو داستان مشابه انتخاب و به بررسی صنایع ادبی آنها پرداخته شده است.

634a92a49b7ce.jpg

شاه ایران و بانوی ارمن (بزرکترین سینماهای تاریخی و اخلاقی و ادبی ایرانی)

ذبیح بهروز

نویسنده کتاب درباره سبب نوشتن کتاب در مقدمه میگوید: "پس از مطالعه بدین فکر افتادم که افسانه خسرو و شیرین و فرهاد را با مراعات حوادث تاریخی و حذف حشو و زوائد بی اصل ممل غیر اخلاقی و نامناسب که قدر و قیمت واقعی آن را در انظار میکاهد بنگارد. پس از نوشتن انگلیسی این کتاب نیز در این فکر بودم که فارسی آنرا برای اطلاع دوستانی که بزبان انگلیسی آشنا نیستند بنگارد." کتاب شاه ایران و بانوی ارمن، بزرگترین سینماهای تاریخی و اخلاقی و ادبی ایرانی است که به قلم ذبیح بهروز نگاشته و در سال 1306 توسط مطبعه فاروس طهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6523f32a5ad62.jpg

اصول و روشهای تندخوانی (شش گام برای تندخوانی و تمرکز حواس)

تندخوانی نگاه کردن سریع و درک سرفصلهای کتاب، شرح روی جلد، شکلها، نمودارها و فهرست مطالب، دسترسی به کتاب، خواندن و به خاطر سپردن مطالب و مفاهیم خوانده شده، که در این کتاب آمده است. هدف این کتاب آن است که متخصصین، دانشجویان و علاقمندان به مطالعه را قادر سازد تا به سرعت مطالب و مفاهیم کتاب، اسناد و مجلات را بطور موثر و کاربردی، خوانده و فراگیرند. همه ما کتابها و مجلات و اسناد فراوانی داریم که به خاطر سپردن و یادآوری انها برایمان ضروری است. با آموختن تندخوانی می توانید به طور موثری از اطلاعات خوانده شده استفاده کنید. هدف این کتاب اعتماد به نفس و مرتب کردن مطالبی است که میدانید. این کتاب روش انعطاف پذیری را به شما می آموزد تا به تناسب نیاز خود از آن استفاده کنید....

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
582770173d12f.PNG

تأثیرپذیری خواجوی کرمانی از نظامی گنجوی

سیدمرتضی میرهاشمی

در بین آثار متعدد خواجوی کرمانی، به منظومه‌هایی برمی‌خوریم که بیانگر این واقعیت است که وی در ایجاد آنها به خمسه نظامی نظر داشته است. مطالعه این آثار و مطالعه منظومه‌های نظامی درجه و شدت این تأثیرپذیری را به خوبی آشکار می‌سازد؛ البته در برخی منظومه‌ها همچون «روضه‌الانوار» خواجو به حدی تحت تأثیر منظومه‌های نظامی از جمله «مخزن الاسرار» است که گاه برای خواننده موجب ایجاد این سوال می‌شود که کدام یک از این ابیات از نظامی است و کدام یک از خواجو، و این بدان جهت است که هم وزن «روضه‌الانوار» همان وزن مخزن الاسرار است و هم بسیاری از لغات و ترکیبات مخزن الاسرار و دیگر آثار نظامی در آن به کار رفته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله