عارفان از جهات مختلف هنجارگريزي زباني داشته‌اند. هنجارگريزي در زبان عارفان گاه در صورت‌هايي چون طنز و هزل و وارونه‌سازي معنايي ظاهر مي‌شود. اين هنجارگريزي در صورت‌هاي مختلف خود ابزاري در دست عارفان بوده است به منظور نفي سلسله مراتب ارزش اجتماعي و آزادسازي ذهن مردمان از فشار هنجارهاي فکري حاکم بر جامعه. به همين دليل هنجارگريزي زباني صوفيه در پيوند با عادت‌شکني‌هاي اجتماعي ايشان است. در مقاله حاضر هنجارگريزي در آثار سنايي، مولوي و عطار از اين منظر خاص بررسي مي‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

601fe579cca9a.png

ساخت‌شکنی در فرایند تحلیل ادبی

نصرالله امامی

ساخت‌شکنی یکی از پویاترین و جاذب‌ترین موضوعات در حوزه نظریه‌های ادبی است. نوشته‌هایی که در این زمینه به زبان فارسی موجود است، با همه ارج و ارزش خود، اغلب پیچیده، دشوار و دیریابند. هدف نویسنده در این کتاب در گام نخست، ساده‌سازی مفهوم ساخت‌شکنی و سپس کوشش برای تبیین بیشتر آن به کمک تحلیل داستانی از نظامی گنجه‌ای بوده است.

57ba988c3b80f.PNG

آشنايي‌زدايي در غزليات شمس

محمدحسین محمدی

آشنايي‌زدايي يکي از مفاهيم اساسي در نظريه فرماليست‌هاي روس است. در يک تعريف گسترده، آشنايي‌زدايي عبارت است از تمامي شگردها و فنوني که نويسنده يا شاعر از آنها بهره مي‌برد تا جهان متن را به چشم مخاطبان خود بيگانه بنماياند. يکي از روش‌هاي مهم آشنايي‌زدايي، هنجارگريزي يا خروج آگاهانه از زبان معيار است. در غزليات شمس انواع مختلفي از هنجارگريزي مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از: هنجارگريزي معنايي، هنجارگريزي واژگاني و هنجارگريزي زماني.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61370c7815cab.png

زندگی و شعر محمد فضولی شاعر عصر صفوی

مریم مشرف

فضولی فرزند زمانه‌ای آشوب‌زده و آکنده از تضادها است، برآمده در عراق قرن دهم که از چنگ بسی متصرفان بازرسته و هنوز به دام بسی دیگر باید گرفتار آید. سرزمین بیداد، سرزمین حماسه و افتخار، سرزمین دربارهای پرشکوه و شاهان افسانه‌ای، کالبدی که بسا خون‌های ناهمگون بشری در آن می‌جوشد، از یکدیگر برمی‌آید و باز در یکدیگر فرو می‌ریزد. در این کتاب زندگی و شعر محمد فضولی شاعر قرن دهم بررسی و تبیین شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
576b0513384b0.PNG

آينه و چنگ در زبان مولوي

مریم مشرف

آينه از نمادهاي ريشه‌دار در ادبيات جهان است. در زبان سقراط، هنر آينه‌اي است كه جهان عيني را منعكس مي‌كند. در طول تاريخ نيز آينه در زبان هنر اين خاصيت را داشته است، در مقاله حاضر حضور نمادين آينه از ديرزمان تا شعر مولانا بررسي مي‌شود. بخشي از سخن نيز درباره چنگ، آن ساز معروف است و از نقش همپايه آينه و چنگ هم در جاي خود و در پايان مقاله سخن گفته شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
مقاله