صورت داستان‌پردازی و پردازش مفهومی رمان‏های قرن بیستم در‏حیطه‏های روایت‏بخشی، ساختار‏سازی، محتوا‏گرایی و واژه‌گزینی، از دغدغه‌های اساسی نویسندگان به‏شمار می‏رود و ایدئولوژی و نظام جهان‌بینی افسار‏گسیخته رایج در این عصر را تحت‏الشعاع قرار داده است. ادبیات معاصر فرانسه، در‏پی ورود پر‏هیاهوی لویی ـ فردینان سلین به عرصه رمان‏پردازی قرن بیستم، در کالبد‏های ابداعی و ساختار‏شکنانه، شکلی نوین به خود گرفت و تقدم دال‌ها، نظام ساختار‏مند صوری و معنایی سنتی را در‏هم کوبید، زبان فردی را شناسایی کرد و اجتماع انسانی را در هاله‌های تمایز و تفاوت، زبان‌ستیزی و معنا‏گریزی در دوران پر‏تلاطم و جنگ‌آلود سلین، در تنگنا قرار داد؛ در‏نتیجه، اسلوب‌های بیانی رایج در زبان گفتاری سلین، ساحت زبان نوشتاری را در‏هم‌ شکست و هیجان و باز‏خورد صریح و آنی زبان گفتار را به خواننده انتقال داد. در مقاله حاضر، صورت‏های مختلف و تأثیر‏گذار این عناصر گفتاری، زبانی و ساختاری را بررسی کرده و با کنکاش در رمان‏های این نویسنده برجسته قرن بیستم، وجوه و شاخص‏های سنت‏شکن داستانی وی را با تکیه بر برخی اندیشه‌های معاصر، در‏حیطه‏های متن، زبان، نوشتار و ساختار‏شکنی، تحلیل کرده‏ایم.

منابع مشابه بیشتر ...

6329a00999014.png

فرهنگ واژه شناسی فارسی

محمدرضا شیروانی

این کتاب درباره زبان فارسی امروز و برای همگان است؛ با توجه به اینکه چند میلیون نفر از ایرانیان و سخنگویان به فارسی هستند که زبان مادریشان فارسی نیست و زبان مادری بخشی از آنان از زبان‌های ایرانی به معنای اصطلاحی هم نیست. فرهنگی در شناخت واژه‌ها و ویژگی‌ها و الگوهای واژه‌سازی در فارسی امروز و دشواری‌های رایج در زبان است، برای همه فارسی‌زبانان و به‌ویژه جوانان ایرانی خارج از کشور. بنیاد این فرهنگ بر «زبان معیار» است که زبان ملی و رسمی، فرهنگی و علمی، مطبوعاتی و آموزشی کشور است و «زبان گفتار» که زبان محاوره روزانه است و «زبان عامیانه» که مردم فرهیخته در رفتار اجتماعی از ادای آنها احتراز می‌کنند.

6162fdb822ce9.png

قصه، داستان کوتاه، رمان؛ مطالعه‌ای در شناخت ادبیات داستانی و نگاهی کوتاه به داستان‌نویسی معاصر ایران

جمال میرصادقی

روی‌آوری به ادبیات جدید، به تقریب از اوایل مشروطیت در ایران آغاز شده است، با کتاب‌هایی نظیر سیاحتنامه ابراهیم بیگ زین العابدین مراغه‌ای و مسالک المحسنین میرزا عبدالرحیم طالبوف که در واقع داستان به صورت معمول و شناخته شده امروز نبود، بلکه داستان - مقاله یا مقاله‌ای رمان‌گونه بود که به قصد انتقاد از اوضاع اداری و اجتماعی روزگار نوشته شده بود. اساس این کتاب بر پنج بخش نگاشته شده است: قصه و قصه‌های عامیانه، داستان و داستان کوتاه، رمان، پیشکسوت‌های داستان کوتاه، نگاهی کوتاه به داستان‌نویسی معاصر ایران.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

55dec67db6c49.PNG

مطالعه و بررسی تصویر شرق در آثار ویکتور هوگو

وحید نژادمحمد

شناخت شرق و دنیای ادب و هنر شرقیان بیش از هر چیز مرهون شرق‌شناسان و نویسندگانی است که در شناساندن فرهنگ‌‌های شرقی پیشتاز بودند و این امر مهم از سده‌های هفده و هجده میلادی شروع شده و در قرن نوزدهم و بیستم رنگ و بوی علمی، تطبیقی و آکادمیک به خود گرفت. از میان این ادیبان شرق‌نگار، ویکتور هوگو، پیشوای مکتب رُمانتیسم، شاعر و نویسنده قرن نوزده فرانسه، از ورای نوشته‌ها و ترجمه‌های شرق‌شناسان، به‌ویژه با شناختن آیین زرتشتی و شاعران و ادیبان ایرانی همچون سعدی، فردوسی و حافظ، توانست مفاهیم و اندیشه‌های شرقی را در قالب اشعار حماسی و تاریخیِ خود به شکل منظوم بسراید. ذهن خیال‌پرداز و رُمانتیک ویکتور هوگو در بیان تصویر زیباییِ هنر و سُنت‌هایِ مشرق زمین، در طول اشعار وی موج زده و خوانندۀ معاصر را هم‌چون خوانندۀ قرن نوزده مجذوب روشنایی‌های اهورایی می‌کند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا با نشان‌دادن تأثیر و الگوپذیریِ هوگو از افکار زرتشتی، هنر و فرهنگ شرق و خالقان شاهکارهای ادبی زبان فارسی، اُفق جدیدی در درک و واکاویِ دنیای خیال و تحلیل اندیشه‌های استنباطی وی از تاریخ، جامعه و انسانیت ترسیم کنیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله