نظريه روايتي تودوروف (Todorov) و روش او در بررسي روايت‌هاي اسطوره‌اي از جمله پژوهش‌هايي است كه در روشن‌كردن سازوكار روايت‌ها و به طور خاص قصه‌هاي عاميانه به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يافته است. وي اين نوع قصه‌ها را از جنبه‌هاي مختلف مورد توجه قرار داده و در بحث از وجوه روايتي قصه‌ها به ارتباط ميان شخصيت‌هاي قصه پرداخته است. منظور از وجوه روايتي در نظريه تودوروف، جنبه‌هاي مختلف حاكم بر روابط ميان شخصيت‌هاي قصه است. از آنجا كه شخصيت يكي از عناصر اساسي هر قصه‌اي است، درك ارتباط متقابل شخصيت‌هاي داستان در شناخت سازوكار قصه و چگونگي شكل‌گيري آن بسيار ضروري است. اين نوشته ضمن برشمردن ويژگي‌هاي روايت‌هاي اسطوره‌اي، هزارويك شب را به عنوان روايتي اسطوره‌اي و از جنبه وجوه روايتي آن بررسي مي‌كند. به اين منظور ابتدا درباره نظريه تودوروف و وجوه روايتي مورد نظر او شرحي مختصر داده مي‌شود و سپس چگونگي ارتباط شخصيت‌ها در روايت‌هاي هزارويك شب، مورد توجه قرار مي‌گيرد و در نهايت بر اساس شكل و كاركرد وجوه روايتي در چگونگي آغاز شدن قصه و تداوم و پايان آن، روايت‌هاي هزارويك شب در شش گروه طبقه‌بندي مي‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

5de8065584b5b.png

گفتگوی شهرزاد و شهریار

جلال ستاری

کتاب هزارو‌یک‌شب از بزرگ‌ترین یادمان‌های ادبی فرهنگ اسلامی است که از بسیاری جهات همچون جامعه‌شناختی، مردم‌شناختی، روان‌شناختی و .... نمایشگر معتقدات و آداب و رسوم و باورهای مردمی و اساطیری جوامع عرب و اسلامی در دوران دراز بوده است و به‌ویژه از مهم‌ترین و دل‌پسندترین منابع برای شناخت بینش آن جماعات از کار عشق و عاشقی و مهر و مهرکاری است. درباره مدخل این کتاب، یعنی داستان شهرزاد و شهریار پژوهش‌های کمتری صورت گرفته است؛ چنان‌که گویی شخصیت‌های رنگارنگ قصه‌ها، شخص شهرزاد و سرگذشتش را در سایه انداخته است. نویسنده در این کتاب به بررسی این داستان پرداخته است.

5b866a4e07a54.png

کلیات مصور هزارویک‌شب ترجمه از الف لیلة و لیلة

کتاب هزارویک‌شب یا الف لیلة و لیلة که اغلب مردم آن را به اختصار الف لیل می‌نامند و به همین نام می‌شناسند، یکی از کتاب‌هایی است که در طومار آثار فکری و قلمی بشر به عنوان شاهکار به ثبت رسیده و گرچه بیشتر دارای صبغه ایرانی و اصلا زاده افکار دانایان این سرزمین است ولی امروز در شمار کتاب‌های معدودی است که مجموع آنها ادبیات جهانی را شکل می‌دهد. این کتاب که امروز در شمار معروف‌ترین کتاب‌های فارسی است، ترجمه‌ای است که از سال 1260 هجری به امر بهمن میرزا پسر عباس میرزا نایب‌السلطنه به وسیله ادیب معروف عصر عبداللطیف طسوجی تبریزی در مدتی قریب به چهار سال به جامی زیبای زبان شیواری فارسی آراسته شده و اشعار فارسی آن به وسیله افصح الشعرا سروش اصفهانی به جای اشعار عربی که در اصل کتاب الف لیلة و لیلة عربی بود، انشاء یا انتخاب و در متن کتاب گنجانیده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

603a583a5b04f.png

کوی سلامت: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت خواجه عماد فقیه کرمانی (30 ـ 31 خردادماه 1381ـ کرمان)

خواجه عمادالدین علی بن محمود، مشهور به عماد فقیه کرمانی، دانشمند و عارف شاعر پارسی‌گوی مشهور ایرانی عصر تیموری است. وی از معاصرین حافظ و ستایشگران آل مظفر است که در میان آنها به‌ویژه به شاه شجاع ارادت فوق‌العاده‌ای داشته است. این کتاب دربرگیرنده مجموعه مقالاتی است که به مناسبت همایش بزرگداشت خواجه عماد فقیه کرمانی در سال 1381 در کرمان برگزار گردیده بود. عناوین برخی از نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: عماد فقیه شاعری عاشق/ حسین آقاحسینی، تصوف و عرفان قرن هشتم هجری و عرفان خواجه عماد کرمانی/ علی‌اوسط ابراهیمی، صعود هنری غزلیات عماد/ محمدصادق بصیری، ز کوی سلامت گرفته کناری/ مهدخت پورخالقی چترودی، صور خیال و زیبایی‌های آن در شعر عماد/ نرگس جابری نسب، محبت‌نامه و مناظره‌های خواجه عماد/ محمدحسین خسروان، وزن عروضی و تبلور عاطفه در غزل خواجه عماد کرمانی/ مریم خلیلی جهان‌تیغ، جایگاه عماد فقیه کرمانی در ده‌نامه سرایی/ ابوالقاسم رادفر و ..... .

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
60229b53c67ce.png

صفیر سیمرغ (سیری در نثرهای عارفانه)

این کتاب دربرگیرنده گزیده‌ای از بیست کتاب مهم عرفانی است. در ابتدا و در بخش درآمد کتاب، به اختصار سیر تاریخی آثار عرفانی و گونه‌ها و موضوعات و سایر مباحث این نوع ادبی معرفی شده است. در گزینش هر قطعه این ملاک‌ها مدنظر بوده است: زیبایی، شیوایی و آسان‌فهمی؛ درون‌مایه و محتوای ارزشمند؛ منطقی و پذیرفتنی بودن؛ میزان اهمیت در اندیشه‌های عرفانی؛ کمک به درک سیر تکامل اندیشه‌های عارفانه. برای فراهم شدن سهولت درک مضمون هر قطعه، به آن عنوانی داده شده است.

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب