از آن جايي که مساله انسان‌شناسي در طول تاريخ بشر، مورد توجه علما، عرفا، معلمين اخلاق، روانشناسان و حتي انسان‌هاي معمولي بوده است و به گزاف نيست که اگر بگوييم همه اختلافاتي که در عرصه انديشه رخ داده است ريشه در عيار تعريفي دارد که از انسان و ابعاد وجودي او بدست مي‌آيد، و تعريفي که در اين مقاله از انسان داده مي‌شود، فارغ از همه مميزات فکري، فرهنگي، تاريخي، نژادي و علمي‌اش مي‌باشد که مورد احترام و تکريم خداوند است که از عياري يکسان نزد پروردگار برخوردار است و همين نکته حکايت از قابليت بالاي او، در دريافت حقايق هستي و توانمندي بالاي او در ابعاد گوناگون دارد، يعني هم مي‌تواند زيباترين فضيلت‌هاي اخلاقي را بيافريند و هم مي‌تواند منشا بروز و ظهور رذيلت هاي اخلاقي باشد يعني قابليت‌هاي متضاد. در اينجا در صدد هستيم ابتدا انسان را بماهو انسان بشناسيم و سپس هدف از خلقت او را مطرح کنيم و به اين نتيجه برسيم که انسان مي‌تواند با شناخت نفس خود به شناخت خدا (و سير و سلوک در راه او با مدد از اسما الهي (اسما الحسني).) برسد. و در اين راستا از کلام بزرگاني چون صدر المتالهين شيرازي (ملاصدرا) و امام خميني (ره) و ... استفاده خواهد شد.

منابع مشابه بیشتر ...

60fc198478abf.jpg

گلبانگ عاشقانه، ترجمه مشارق الانوار القلوب و مفاتح اسرار الغیوب

عبدالرحمن بن محمد الانصاری قیروانی

کتاب مشارق الانوار القلوب تالیف ابوزید عبدالرحمان قیروانی است. مولف کتاب طی ده باب و موخره‌ای به بیان اسرار محبت و رموز سلوک ارباب معرفت پرداخته و با شور و حال خاص احوال و مقامات آنان را رقم زده است. در این کتاب رموز و اسرار شورانگیزی در شرح محبت آمده که برای طالبان راه و ارباب ذوق و صاحبان حال دلنشین و شورآفرین است و بسیاری از این مطالب به صور مختلف در کتب فارسی نظما و نثرا آمده است. کتاب حاضر تحت عنوان عشق اسطرلاب اسرار خداست با ترجمه قاسم انصاری در سال 1379 توسط انتشارات طهوری منتشر شده است.

60f441b880905.png

تاریخ اندیشه های انسان شناسی و مردم شناسی (شاخه زرین)

محمدعلی یوسفی زاده

این کتاب در هفت فصل نگاشته شده و به این مباحث در آن پرداخته شده است: تاریخ اجمالی انسان‌شناسی؛ پژوهش‌های انسان‌شناسی؛ انسان‌شناسی زیستی و جسمانی؛ حوزه‌های مختلف انسان‌شناسی؛ مفاهیم فرد و جامعه و فرهنگ؛ دیدگاه‌ها و گرایش‌های انسان‌شناسی؛ و انسان‌شناسی معاصر. همچنین در پی‌نوشتار کتاب به مباحثی چون اصول و موضوع‌شناسی انسان‌شناسی، چکیده تاریخ اندیشه‌های انسان‌شناسی، انسان‌شناسی طبیعی و تکاملی و .... پرداخته شده است.