هذا الشعر قسم من بحث تناول جمع و تحقیق و دراسة شعر قبیلة تمیم التی احتلت مرکزاً مهما فی تاریخ العربی القدیم. فهی قبیلة عربیة، مضریة عدنانیة، کانت من أوفر القبائل عدداً و أوسعها بلداً و أکثرها عظیماً و أمنعها حریماً و قد افترقت قبائل و بطوناً کثیرة عرفت بالشعر و الفصاحة و العز المنیع و النسب الرفیع.

منابع مشابه بیشتر ...

5ff300322eab9.png

شعر عربی در عهد جاهلی

کارل بروکلمن

این کتاب از کارل بروکلمان درباره شعر عربی در عهد جاهلی است. بروکلمن در مقدمه این کتاب، مفهوم و گستره کار خود یعنی تاریخ ادبیات را توضیح می‌دهد و منابع عمده کار خود را در بخش دوم معرفی می‌کند که هر دو به تمامی کتاب باز می‌گردند.

5ff1bb1b4f5ed.png

سرگذشت شگفت‌انگیز شنفری و شعرش

محمدرضا هاشملو

ثابت بن اوس ازدی ملقب به شنفری، شاعر صعلوک دوره جاهلی را به دلیل ماجراهای شگفت‌انگیزش شاید بتوان نام‌آورترین شاعر این فرقه به شمار آورد. این شگفتی‌ها سبب شده تا زندگی‌نامه او آمیزه‌ای از افسانه و واقعیت باشد. روزگار زندگی شاعر یکسره در دوره جاهلی و اواخر قرن پنجم میلادی گذشته و او در سال 510 میلادی در یکی از حمله‌هایش کشته شده و تاریخ تولدش معلوم نیست. در این کتاب کوشیده شده تا شخصیت شنفری و رخدادهای زندگی او با توجه به اشعار باقی‌مانده از او به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد و در برخی موارد نیز به فراخور مباحث پیش‌آمده، به زندگی و اشعار یاران صعلوک این شاعر از قبیل عروة بن الورد و تأبي شرا اشاره شده است.