امام علي (ع) شهسوار بي‌شكست و نام‌آور بي‌همتايي است كه مناقب و فضايل بسيارش زينت بخش دفتر صاحبدلان و كلام عارفان است. جلال‌الدين محمد مولوي كه سرمست از محبت و ولايت علوي است با استناد به داستان رويارويي آن حضرت (ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق به بيان مناقب آن امام بزرگ پرداخته و به جهت اثربخشي هر چه بيشتر و نتيجه‌گيري بهتر با تصرفي اندك در بيان حادثه مذكور برخي از مناقب آن حضرت را از زبان خصم بيان مي‌دارد. در اين مقاله تلاش گرديده مناقب مذكور در آن داستان استخراج و در حد امكان با آيات و رواياتي كه در شان آن احوال است مستند گردد. مناقبي مانند: علي (ع) آموزگار اخلاص، شير خدا، منزه از هر بدي، پيشتاز ميدان نبرد، فخر پيامبران و اولياي الهي، مسجود آفرينش و ...

منابع مشابه بیشتر ...

65e32b9973561.jpg

در آسمان معرفت: تذکره اوحدی از عالمان ربانی

حسن حسن‌زاده‌ آملی

در آسمان معرفت (تذکره اوحدی از عالمان ربانی)، اثر حسن حسن‌زاده آملی مشتمل بر شرح زندگی علمی دوازده تن از علمای اسلامی است که در دوازده فصل تدوین گردیده است. 1375ش. ذیل نام هر شخصیت، اطلاعات زیر به چشم می‌خورد: شرحی کوتاه از دوران کودکی، تحصیلات، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی، عبادات، تألیفات و نوشته‌ها، استادان و شاگردان.

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

شیخ محمود شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58e7b4143486c.PNG

نگاهي به احوال و آثار جلال الدين عبدالرحمن سيوطي

محمدحسن فؤادیان

جلال الدين عبدالرحمن سيوطي از علما و نويسندگان بزرگ عصر مماليك و از پيشتازان عرصه تاليف و يكي از پر اثرترين نويسندگان اسلامي است، تعداد آثار او را بيش از 500 اثر ذكر كرده‌اند، در اكثر زمينه‌هاي ديني و ادبي آثار مهمي بر جاي نهاده است. كتاب‌هاي او در موضوعات تفسير و علوم قرآن، حديث، فقه، علوم عربي (لغت، صرف، نحو، معاني و بيان) تاريخ و طبقات و … مي‌باشد. در مقامه‌نويسي نيز دستي داشته و حدود 25 مقامه از او به يادگار مانده است. از مهم‌ترين آثار او الدر المنثور في التفسير بالماثور، الاتقان في علوم القرآن، الجامع الصغير في الحديث البشير النذير، المزهر في علوم اللغه و انواع ها، الاقتراح في اصول النحو و تاريخ الخلفا مي‌باشد. در اواخر عمر عزلت گزيده و ترك تدريس و افتاء نموده است و پس از 62 سال عمر پر بار در سال 911 هـ.ق در قاهره بدرود حيات گفت.

شرح حال/تک نگاری
مقاله