در زماني كه ادبيات زنانه به عنوان شاخه‌اي خاص از ادبيات جايگاهي نداشت، زنان به ناگزير در انواع آثار و نوشته‌هاي خود، دنباله رو مردان بودند؛ زيرا تنها از اين طريق بود كه مي‌توانستند در خلق و ايجاد آثار ادبي سهيم باشند. بنابراين زنان اديب به موازات خلق آثار داستاني و روايي، پژوهش‌هاي ادبي و اجتماعي را پديد آوردند، آنگاه در پي‌تحول و دگرگوني اجتماعي، از جمله راهيابي نوشته‌هاي زنان به بعضي از روزنامه‌ها، زنان به بيان ويژگي‌هاي خاص خود پرداختند. از اين زمان بود كه اسلوب كار ادبي آنها از جهت ساده‌نويسي، وضوح و روشني آثار و تمركز انديشه، آنان را به سوي داستان‌نويسي سوق داد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5676d5b24d0eb.PNG

مرگ از دیدگاه زهیر، شاعر جاهلی در مقایسه با نگرش ادبای معاصر

رضا افخمی عقدا

در اغلب آثار ادبی (منظوم و منثور) مرگ یکی از موضوعات مهم را تشکیل می‌دهد. موضوعاتی نظیر تهور و بی‌باکی، زیبایی، لذت، نیستی و نابودی، جاودانگی، حقیقت انکارناپذیر، قدرت لایتناهی، آزادی روح و جان و...، ابعاد مختلف مرگ در نگاه شاعران است. شاید بتوان گفت‌ موضوع انسان نسبت به مرگ و طرز نگرش وی، این مفاهیم را در شعر و نثر ادبی پیش کشیده است. از این‌رو مطرح بودن این قضایا در ادبیات بر کنار از زمان خاصی است و می‌تواند در همه زمان‌ها مصادیق آن یافته باشد. انتخاب شعر به عنوان شاعر حکمت‌های جاهلی و مقایسه شعر او با شاعرانی‌ که قرن‌ها با او فاصله زمانی دارند - یعنی شاعران معاصر - نشانگر استمرار این‌ نگرش است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
5657448fc09fe.PNG

تحليل اساطيري تصوير گاو وحشي در شعر جاهلي

رضا افخمی عقدا

از چشم‌اندازهاي شعر قديم عرب، تصوير گاو وحشي در آينه قصيده است که شاعر در پردازش تصوير شتر از آن بهره مي‌گيرد و عناصر سازنده تصوير آن، نزد اکثر شاعران تقريبا به هم شبيه است. در نگاه ظاهري به اين منظره، هم‌سويي دقيق و ارتباط عميق بين اين عنصر و ديگر عناصر قصيده مخصوصا شتر به چشم نمي‌آيد. از اين رو بعضي از محققين و ناقدان معاصر براي رفع اين نقصان با استناد به گفته جاحظ درباره اين تصوير در شعر جاهلي بر آن شدند که با نگاهي ديگر به اين تصوير بنگرند. آنها با تفسير گفته جاحظ بر اين عقيده هستند که احتمالا منظره اين حيوان با دين و شعایر و عادت‌هاي اجتماعي و رسوم و سنن ادبي ارتباط دارد و مشتمل بر پژواک‌هايي از سنن و عادت‌ها و پرستش‌هاي قبيله‌اي است. زيرا در شبه جزيره عربستان ضمن پرستش گاو، آن را حرز و رقيه‌اي جادويي براي طلب باران مي‌دانستند. اگر برخلاف شيوه ناقدان پيشين و بعضي از معاصران بخواهيم به گونه‌اي به تفسير اجزاي مختلف اين قصايد بپردازيم تا هماهنگي دقيق بين ارکان قصيده برقرار کنيم، مي‌توانيم با تحليل مبتني بر رمز و اسطوره عمق پيوند مفاهيم و مضامين گوناگون آن را دريابيم. براين اساس بعيد نمي نمايد عنصر گاو وحشي در تابلوي شتر، سمبل حکمت، قدرت و ذکاوت باشد که ويژگي‌هاي تصوير شتر را که نماد شاعر يا انسان ايده‌آل است، بيان مي‌کند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
مقاله