رویکرد اصلی مقاله حاضر این است که، یکی از میراث‌های ادبی زبان و ادب فارسی را ـ که منظومه‌ای عاشقانه تحت عنوان «سلیم و سلمی» از عبدالرزاق بیگ دنبلی است ـ به دوست‌داران فرهنگ و ادب معرفی کند و گرد و غبار گذشت زمان و بی‌توجهی اهل ادب را از چهره آن بزداید و با ارائه گزارشی مفصل از ساختار و محتوای آن، یکی دیگر از گنجینه‌های پنهان فرهنگی ـ ادبی را در معرض دید و استفاده علاقه‌مندان قرار دهد. و به این طریق گامی هر چند کوتاه، در زنده نگه داشتن یکی از آثار گران‌سنگ عرصه زبان و ادب فارسی بردارد.

منابع مشابه بیشتر ...

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

شیخ محمود شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.

657481d2cd457.jpg

دیوان موسوی: شامل مثنویات، غزلیات، قصاید و متفرقات

سیدجعفر موسوی

این کتاب اشعار فارسی سیدجعفر موسوی حاوی الف) دو مثنوی در بحر خفیف-مخبون محذوف-یکی تحت عنوان (حدیث نفس) شامل موضوعات مختلف در حدود (1723) بیت، و دیگری (بالاخانه غمها) که از نوشته نویسنده معروف (مصطفی لطفی منفلوطی مصری) برداشته شده است و در حدود (303) بیت می باشد. ب) غزلیات ج) متفرقات د) قطعات

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63beb3fea583f.jpg

پیوند شاه و مردم

ناصرالدین شاه حسینی

کتاب پیوند شاه و مردم در مورد تاریخ ایران از عصر پیشدادیان تا دوران پهلوی را شامل می شود. این کتاب تالیف ناصرالدین شاه حسینی و به مناسبت دهمین سال انقلاب سفید در سال 1351منتشر شده است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
63974337c394f.jpg

سیر فرهنگ در ایران

ناصرالدین شاه حسینی

تمدن نظم اجتماعی است که بر اثر آن خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود. به اعتقاد بعضی از جامعه شناسان، تمدن یا مدنیت به سازمان اجتماعی و نظام اخلاقی و فعالیت فرهنگی اطلاق می شود و فرهنگ تراوشات فکری بشر را گویند که از دیرباز تاکنون برای اعتلای خویش اندیشیده و سبب تعالی انسانها شده است این کتاب شامل بیست و پنج گفتار است و عبارتست از: تمدن و فرهنگ ماقبل تاریخ، تمدن و فرهنگ دوره تاریخی، ایران در دوره ماقبل تاریخ، مادها، دوره هخامنشی، دوره سلوکی، اشکانیان، ساسانیان، دانش ایرانیان قبل از اسلام، فرهنگ ایرانی بعد از اسلام، سالهای سیاه، فرهنگ ایرانی در دوره های صفاری و سامانی، اخوان الصفا، فرهنگ ایرانی در دوره آل زیار، فرهنگ ایرانی در دوره آل بویه، فرقه های مهم اسلامی در ایران، تمدن و فرهنگ ایرانی در دوره غزنوی، سیری در فرهنگ سامانی و غزنوی، تمدن و فرهنگ ایران از قرن پنجم تا اوایل قرن هفتم هجری (سلجوقی و خوارزمشاهی)، دوره مغول، دوره تیموری، دوره صفوی، دوره افشاری، زندیه و قاجاریه

کلیات/تاریخ ایران
کتاب