57e1a7d0d59d5.PNG

بررسي ويژگي‌هاي قهرمانان آثار آنتون چخوف و نقش طبابت و علوم پزشكي در شكل‌گيري افكار و ديدگاه‌هاي وي

آنتون چخوف نويسنده شهير قرن نوزده روسيه برخلاف نويسندگان بزرگي چون داستايفسكي و تالستوي كه معمولا در آثار خود قهرمانان خارق‌العاده جامعه خود را توصيف كردند، زندگي روزمره مردم اطراف خود را به تصوير كشيده است. حوادث و قهرمانان آثارش بسيار زنده و واقعي‌اند؛ همساني فوق العاده‌اي بين آثار وي و زندگي واقعي وجود دارد كه خواننده ادامه آنچه را كه در آثارش وصف شده‌اند، در دنياي اطراف خود احساس مي‌كند و مي‌بيند. تحصيل در دانشكده پزشكي و ايده‌هاي زاخارين، يكي از استادان برجسته دانشكده پزشكي نقش مهمي در ويژگي‌هاي هنري آثار او و شكل‌گيري افكارش داشت. پزشكان يكي از شخصيت‌هاي مركزي داستان‌ها و نمايشنامه‌هاي اويند، چخوف ابعاد مختلف شخصيت پزشكان را بسيار استادانه و با روان‌شناسي ظريفي توصيف كرده است. در مقاله حاضر، ضمن بررسي برخي از شخصيت‌هاي آثار چخوف، نشان داده شد كه او تحت ‌‌تاثير افكار زاخارين در پزشكي، از ارايه راه‌حل‌هاي كلي و الگوهاي عمومي براي همه موارد و مسائل اجتناب مي‌كرد و معتقد بود كه گاهي اوقات قوانين و الگوهاي كلي در موارد اتفاقي مصداق ندارند و نمي‌توانند مفيد باشند.

منابع مشابه بیشتر ...

625eb1b489562.png

تاریخ طب و طبابت در ایران (از عهد قاجار تا پایان عصر رضاشاه به روایت اسناد) جلد اول: شامل قوانین و نظامنامه های طبی، گزارشات صحی و بهداشتی، ایجاد مدارس عالی طب و مراکز صحی و درمانی و وووو

محسن روستایی

ایران عهد قاجار و پهلوی تحولات تاریخی فراوانی در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... به خود دیده است؛ اما مقوله تاریخ طب و طبابت و به طور کلی تحولات پزشکی ایران در این عصر، اهمیت ویژه‌ای دارد. این کتاب پژوهش و شرح مفصلی است از فرایند و تبیین تاریخ طب و طبابت و اوضاع بهداشتی ایران در عصر قاجار و پهلوی. جلد اول شامل تاریخچه و کلیات تاریخ طب و گزارش‌های طبی و صحی است و جلد دوم هم شرح حال طبیبانی است که متناسب با شخصیت تاریخی هر کدام از آنان، تنظیم و تألیف شده است. در جلد دوم شرح حال 191 نفر از پزشکان و اطبای این دوره آورده شده است.

610947f46e597.jpg

منطق عارفان داستان یوذاسف و بلوهر حکیم (منظوم)

سید علینقی امین

موضوع این کتاب دو مطلب اساسی است. یکی هویت تاریخی قهرمانهای داستان عرفانی یوذاسف و بلوهر و دیگری مشابهات و وجوه اشتراک و افتراق داستانهایی که پس از آن در این زمینه در آثار ادبی، عرفانی و فلسفی به پارسی و عربی بین مسلمانان منتشر شده است. مولف کتاب منطق عارفان داستان یوذاسف و بلوهر حکیم سید علینقی امین است که در سال 1375 توسط نشر طیب منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

570caad0e2347.PNG

بررسی نقش و تأثیر مفاهیم قرآنی و شرقی در پیدایش شعر تأسی از قرآن پوشکین

جان‌الله کریمی‌مطهر

مقاله حاضر تلاشی است برای معرفی و بررسی قطعه سوم از مجموعه اشعار تأسی از قرآن الکساندر سرگییویچ پوشکین که با الهام از مفاهیم قرآن کریم سروده‌ شده است. نویسندگان بزرگ روسیه با بهره‌گیری از مفاهیم قرآن کریم، آثار جاودانی‌ از خود به یادگار گذاشته‌اند که این آثار، در عین جذابیت برای خوانندگان مشرق‌ زمین، متأسفانه به دلایلی نامشخص، کمتر مورد توجه مترجمان و محققان ایرانی قرار گرفته‌اند. قطعه سوم این مجموعه اشعار تأسی از قرآن پوشکین یکی از بارزترین و زیباترین آنهاست که با الهام از مفاهیم آیات مختلف سوره عبس سروده شده است. در این مقاله، ضمن تحلیل و بررسی قطعه سوم از مجموعه 9 قسمتی تأسی از قرآن‌ وی،سعی شده تا آیاتی از قرآن کریم را که منبع الهام و پیدایش این قطعه‌اند، نشان‌ داده شود. این اشعار بازتاب شرایط روحی و روانی پوشکین در دوران سخت تبعید در شمال روسیه در روستای میخائیلو فسکویه است. او با بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی و با سرودن این اشعار، روحیه و امید به آزادی را در خود تقویت می‌کرد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
56bd81ccaeb32.PNG

بررسی داستان‌های اولیه چخوف &am

جان‌الله کریمی‌مطهر

از ویژگی‌های برجسته داستان‌های آنتون چخوف، نویسنده نوآور روسیه، ساده‌نویسی وکوتاه‌نویسی است. آثارش حجم کم، زبان شیوا و واژه‌های پرمعنا دارند. در این مقاله ابتدا به چگونگی فعالیت ادبی نویسنده و انتشار آثار اولیه وی با اسامی مستعار و سپس به ویژگی‌های محتوایی و نحوه به‌کارگیری کلمات و عبارانی که دارای مفاهیم درونی‌اند اشاره می‌شود، پس از آن ساختار داستان‌های اولیه او "مرگ کارمند"، "چاق و لاغر" و "بوقلمون‌صفت " مورد بررسی قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های ساختاری داستان‌های چخوف، می‌توان به وجود قهرمان‌های پشت صحنه که نقشی سازنده در گسترش جریان أثر دارند، اشاره کرد. چخوف در داستان‌های اولیه خود، گاهی بدون اشاره به شکل ظاهری قهرمان و یا با اشاره‌های بسیارکوتاه، یعنی فقط در حد یک یا چند کلمه، به بررسی شخصیت آنان می‌پردازد.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله