این کتاب تألیف ناخدا بزرگ شهریار رامهرمزی است که در نیمه اول قرن چهارم هجری می‌زیسته است. او در این کتاب حکایات و داستان‌های عجیب و غریب که خود شخصا از زبان بازرگانان ایرانی و هندی و عرب و ملاحانی که در حدود ده قرن پیش از این بین سواحل شرقی آفریقا و ایران و هند تا جنوب چین و ژاپن رفت‌وآمد داشته‌اند، شنیده است. داستان‌های این کتاب عبارت است از حوادث و اتفاقات و مشاهدات عجیب و شگفت‌انگیزی که اغلب در هندوستان و دریای هند ـ چه در خشکی و چه در دریا ـ و جزایر هند رخ داده یا مشاهده شده است. نام این کتاب که بعدها به زبان عربی ترجمه شده «عجایب الهند بره و بحره و جزایره» نهاده شده است. نسخه فارسی این کتاب به دست نیامده و معلوم نیست در چه زمانی به عربی ترجمه شده است. باوجود اینکه بعضی از داستان‌های این کتاب افسانه‌مانند و خیلی عجیب به نظر می‌رسد، ولی مجموعه آن از نظر اینکه دارای اطلاعات بسیار مفید و ذی‌قیمتی از احوال طبیعی دریاها و اوضاع محلی و جغرافیایی بنادر و جزایر ممالک مختلف مشرق‌زمین و عادات و آداب و رسوم آن می‌باشد، دارای ارزش است. مترجم این کتاب داستان‌ها را که بالغ بر 136 داستان است، پس از مقابله با ترجمه فرانسه آن از روی یک نسخه چاپی بسیار کمیاب موجود در کتابخانه شادروان ملک‌الشعراء بهار با نثری ساده به فارسی ترجمه کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65255519b753d.jpg

پژوهشی در اسطوره دده قورقود: شاهکاری کهن

جوانشیر فرآذین

اسطوره دده قورقود یکی از آثار برجسته کلاسیک است که در اوایل سده 19متن کهن از آن در یکی از کتابخانه‌های آلمان شناسایی شده و از آن پس پژوهش‌های مختلفی درباره این اسطوره صورت گرفته است .در این نوشتار ابتدا به اهمیت انسان شناختی و تاریخ کتاب یاد شده اشاره می‌گردد ;سپس پیشینه آفرینش، تدوین و چاپ این اثر معرفی می‌شود .مطلب بعدی کتاب بحثی است درباره چند شخصیت حماسی دده قورقود که در پی آن از جایگاه تاریخی و اجتماعی زنان "اوغوز "سخن به میان می‌آید .سبک ادبی و شیوه نگارش دده قورقود، و محتوای اسطوره‌ای کتاب و آثار جهان بینی‌های باستانی از دیگر مباحث این مجموعه هستند .

64dcc5ab78723.jpg

جغرافیای تاریخی سیراف

محمدحسن سمسار

تألیف محمدحسن سمسار، به زبان فارسى درباره جغرافياى تاريخى بندرى نزدیک بندر طاهرى در سواحل خليج فارس مى‌باشد. سيراف از جمله شهرهایى است كه در گذشته شهرت داشته و در سده‌هاى نخستين اسلامى همواره مورد توجه جغرافيانويسان بوده است. اين كتاب ما را در شناخت بهتر و بيشتر اين بندر كهن سال ايران توانا مى‌كند. در اين كتاب نویسنده كوشيده به بررسى جنبه‌هاى تازه اى از زندگى سيراف و سيرافيان بپردازد كه در گذشته كمتر به آن توجه شده است. در اين پژوهش بيشتر به اوضاع اجتماعى، مذهب، دريانوردى سيرافيان و سرانجام علل و چگونگى سقوط و ويرانى بندر سيراف توجه شده است. كتاب؛ شامل سرآغاز، ديباچه، فهرست مطالب، پيشگفتار، سيزده فصل و بخش فهرست‌ها مى‌باشد. كتاب به صورت تحقيقى و جمع‌آورى مطالب درباره بندر سيراف مى‌باشد كه از كتب جغرافيا و تاريخ استخراج شده است. كتاب؛ شامل سرآغاز، ديباچه، فهرست مطالب، پيشگفتار، سيزده فصل و بخش فهرست‌ها مى‌باشد. كتاب به صورت تحقيقى و جمع‌آورى مطالب درباره بندر سيراف مى‌باشد كه از كتب جغرافيا و تاريخ استخراج شده است...