نقاش، مجسمه‌ساز و انسانی ظریف‌بین که ژرف‌نگری خود را در زمینه ادبی، نه تنها در مورد گنجینه فرهنگی کشور خود ایران، بلکه در مورد فرهنگ جهانی به کار گرفته (و در این باب می‌توان از ترجمه‌های آثار نویسندگان چون پیراندلو، مالاپارته، کالوتیو، پازوه، یونسکو و ژید نام برد) بهمن محصص با پیگیری مدام از نیمه سال‌های 1950 در رم مشغول به کار است (او بین سال‌های 1963 و 1969 کوشید تا در به راه‌اندازی یک جنبش پیشروی هنری در ایران شرکتی فعال داشته باشد، حرکتی که در آن زمان با مشکلات فرهنگی و سیاسی فراوان روبرو بود).

منابع مشابه بیشتر ...

5962a86d2a564.jpg

آثار ایران جلد سوم و چهارم

جمعی از نویسندگان

آندره گدار (1881-1965 م) معمار و باستان ‌شناس نامدار فرانسوی در اوایل دوره پهلوی وارد ایران شد و به استخدام دولت ایران درآمد. مسئولیت‌ها، فعالیت‌های پژوهشی و شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران گدار از ارزش و اعتبار بسیار برخوردار است. مجموعه آثار ایران در چهار جلد از جمله آثار ترجمه شده گدار به فارسی است که نتیجه‌ اكتشافات و پژوهش‌های او به شمار می آید. کتاب حاضر جلد سوم و چهارم این کتاب را دربرمی گیرد که توسط گدار و جمعی دیگر از نویسندگان تالیف و به همت ابوالحسن سروقد مقدم ترجمه گردیده است. موضوعاتی چون طاقهای ایرانی، آذرکده ها، حاشیه های مرقع گلشن، ابرکوه، مسجد جامع ابرقو، گنبد سرخ مراغه، مسجد جمعه تبریز و ... در جلد سوم و مساجد قدیمی ایران، تذکرات مربوط به کتیبه شناسی، آثار تاریخی اصفهان و ... در جلد چهارم این کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند. چاپ دوم این کتاب در سال 1371 توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

5962a7b838b12.jpg

آثار ایران جلد اول و دوم

جمعی از نویسندگان

آندره گدار (1881-1965 م) معمار و باستان ‌شناس نامدار فرانسوی در اوایل دوره پهلوی وارد ایران شد و به استخدام دولت ایران درآمد. مسئولیت‌ها، فعالیت‌های پژوهشی و شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران گدار از ارزش و اعتبار بسیار برخوردار است. مجموعه آثار ایران در چهار جلد از جمله آثار ترجمه شده گدار به فارسی است که نتیجه‌ اكتشافات و پژوهش‌های او به شمار می آید. کتاب حاضر جلد اول و دوم این کتاب را دربرمی گیرد که توسط گدار و جمعی دیگر از نویسندگان تالیف و به همت ابوالحسن سروقد مقدم ترجمه گردیده است. آذرکده ها، قلعه دختر قم، مسجد سلیمان، سرامیک ایران در دوره اسلام، اشیاء مفرغی لرستان، کتیبه های محمدرضا امامی، تنگ سیمین عهد ساسانیان، شبستان محراب اولجایتو، مصلای یزد و ... در جلد اول و جُنگی از تصاویر امرای تیموری هند، سرامیک لعابدار دارای تاریخ کاشان، امامزاده زید اصفهان ، آثار تاریخی خراسان و ... در جلد دوم این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند. چاپ دوم این کتاب در سال 1371 توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.