57fafd34d67f6.jpg

16 مقاله تحقیقی به زبان عربی درباره سیبویه

مکان چاپ: شیراز ناشر: انتشارات دانشگاه شیراز تاریخ چاپ: ۱۳۶۸ هجری شمسی تیراژ: ۱۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

ابوبشر عمرو بن عثمان بن قنبر سیبویه (140- 180 ه.ق) از دانشمندان ایرانی در صرف و نحو زبان عربی و پیشوای مکتب نحوی بصره بود که پس از آن که در نحو استادی بی همتا شد به نزد یحیی بن خالد برمکی به بغداد رفت. «الکتاب» وی، اوّلین کتاب حاوی صرف و نحو عربی و از منابع و مأخذ قابل اطمینان در این زمینه است. وی نخستین فردی بود که برای زبان عربی صرف و نحو نوشت و صداها را در این زبان مشخص ساخت. کتاب حاضر که مشتمل بر مقالات تحقیقی عربی درباره سیبویه است حاصل کنگره جهانی بزرگداشت دوازدهمین سده درگذشت سیبویه می باشد که در سال 1353در دانشگاه شیراز برگزار شد و 15 سال بعد به اهتمام احمد افشار شیرازی و توسط همان انتشارات به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

636f8bc64c1dd.jpg

25 مقاله تحقیقی فارسی درباره سیبویه (ارائه شده به کنگره جهانی بزرگداشت دوازدهمین قرن درگذشت سیبویه دانشگاه پهلوی 7 تا 12 اردیبهشت 1353)

جمعی از نویسندگان

ابوبشر عمرو بن عثمان بن قنبر سیبویه (۱۴۰- ۱‎۸‎۰ ه.ق) از دانشمندان ایرانی در صرف و نحو زبان عربی و پیشوای مکتب نحوی بصره بود. «الکتاب» وی، اوّلین کتاب حاوی صرف و نحو عربی و از منابع و مأخذ قابل اطمینان در این زمینه است. وی نخستین فردی بود که برای زبان عربی صرف و نحو نوشت و صداها را در این زبان مشخص ساخت. کتاب حاضر که مشتمل بر مقالات تحقیقی فارسی درباره سیبویه است حاصل کنگره جهانی بزرگداشت دوازدهمین سده درگذشت سیبویه می باشد که در سال ۱۳۵۳ در دانشگاه شیراز برگزار شد.

617a97ff8cba1.jpg

التعریفات

السید الشریف علی بن محمد الجرجانی

التعريفات، رساله‌اى است به زبان عربى، نوشته مير سيد‌ ‎شريف جرجانى. اين اثر، در واقع، فرهنگ اصطلاحات معارف اسلامى در علوم عقلى و نقلى است و شامل اصطلاحات صرف و نحو و بلاغت، فقه و اصول فقه، حديث، تفسير، هيئت، رياضيات، كلام، منطق، فلسفه، عرفان و فِرَق است. نخستين اصطلاح كتاب، اصطلاح فقهى الآبِق و آخرين آن، معرفى فرقه يونسيه است. التعريفات، مرجعى است كه بسيارى از كتاب‌ها، برای شرح و تعريف اصطلاحات علوم مختلف، به آن استناد كرده‌اند. ترجمه کتاب در سال 1373 توسط موریس گلوتن انجام شده و مرکز نشر دانشگاهی آن را منتشر کرده است.