5805c8e03bd14.PNG

اندر باب نقش‌بازی در داستان؛ برداشتی از «آقای نویسنده تازه کار است» اثر بهرام صادقی

برخی داستان‌ها گویی که با مخاطب خود سر شوخی دارند و برخی مخاطبان را وا می‌دارند تا مدام بپرسند ماجرا چیست، نویسنده چه می‌خواهد بگوید، آیا قصد شوخی و بازی دارد؟ اگر پاسخ دهیم بله، نویسنده قصد بازی دارد به برخی بر می‌خورد، فکر می‌کنند داستان جدی نیست، فکر می‌کنند که به بازی گرفته شده‌اند و تنها معدودی امتیاز و افتخار به بازی گرفته شدن را می‌دانند و اصولا اینکه چقدر بازی جدی است.

منابع مشابه بیشتر ...

663cdeaf275e4.jpg

سحر

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر دارای سه بخش است. در بخش نخست پنج مقاله از احمد شاملو (خاش "تابوئی" در پایتخت عطش)؛ منوچهر هزارخانی (یادداشت هایی درباره خصوصیات یک فرهنگ دلال)؛ باقر مومنی (میرزای علوی)؛ علی اکبر اکبری (شرکت های تجاری و مساله عرضه سهام به مردم)؛ خسرو گلسرخی (فرهنگ پویا و فرهنگ مومیایی شده)؛ کار شده است. در بخش دوم با نام شعر شعرهایی از سیاوش کسرایی، شفیعی کدکنی، خسرو گلسرخی و .... آمده است و در قسمت آخر که قصه نام دارد به قصه هایی از احمد محمود، اصغر الهی، نسیم خاکسار و فریدون تنکابنی پرداخته است

6638dc2ceb2aa.jpg

شهرزاد 2

جمعی از نویسندگان

کتاب شهرزاد 2 فصل نامه ادبیات داستانی که توسط نشریه داخلی خانه داستان سرو در تابستان 1381 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57f67a0bcfe9f.PNG

در پناه پنجره؛ یادی از فروغ فرخزاد

آذر نفیسی

حرف من در این نوشته از چهره شعری فرخزاد فراتر نمی‌رود؛ چهره‌ای که نخستین منظومه تا آخرین شعرها در عین حفظ هویتی استوار، پیوسته در حال رشد و دگرگونی است. به همه مراحل تکوین چهره شعری فرخزاد هم نمی‌پردازم. «من» مورد نظرم آن است که نخست در تولدی دیگر رخ می‌نماید و سپس شبی در نی‌لبک چوبین آن پری غمگین می‌میرد تا صبح روزی دیگر در «ایمان بیاوریم ...» و دیگر شعرهایش متولد می‌شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57f13f577a10d.PNG

چشم‌ها را باید شست

آذر نفیسی

در چند سالی که از مرگ سهراب سپهری می‌گذرد. بحث‌هائی درباره او شده است که هر چند هنوز برای درک و ارزش‌یابی شاعر و هنرمندی چون او ناکافی‌ست ولی راهگشای فهم بهتر و شناخت کامل‌تر اوست. اخیرا هم در هنر و ادبیات امروز، در مصاحبه آقای ناصر حریری با آقایان احمد شاملو و دکتر رضا براهنی مطالبی درباره سپهری آمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله