راستش را بخواهید جلد اول رمان «اهل غرق» منیرو روانی‌پور را دست گرفتم تا به عادت نگاهی به آن بیندازم و نخوانمش تا زمانی که تمام رمان از زیر چاپ درآید. کتاب را ورق زدم و دیدم بانوی نویسنده در پایان چند سطری که به جای مقدمه نوشته، رمانش را به عاشقان جهان تقدیم کرده است. هر چه بود از وسوسه همان چند سطر بود که نتوانستم کتاب را زمین بگذارم. تا اینجای کار، گذر روانی‌پور در آفرینش «اهل غرق» از واقعیت است به خیال و از زندگی است به داستان.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

580d15be2edcc.PNG

سنت‌های ایرانی ادبیات عامه در کلیدر

کلیدر محمود دولت‌آبادی، اثر ادبی عظیمی است در ده جلد (5 مجلد) و حدود 3000 صفحه، که 15 سال (1347 ـ 1362) صرف آفرینش آن شده و انتشارش 5 سال (1357 ـ 1362) زمان برده است. طرح رمان کلیدر، بیشتر ساکنان یک روستای فقرزده درخراسان و روستا‌های اطراف، آداب و رسوم شهری، زمینداران و افسران ارتش را در برمی‌گیرد. شخصیت‌های اصلی رمان، مردان و زنان قبیله (خاندان) کلمیشی هستند. شایان ذکر است که دولت‌ آبادی به منظور آفریدن فضای راستین رمان و به تصویر کشیدن واقعی شخصیت‌ها و زبان آنها، چندین ماه را به تحقیق در محل رویداد داستان گذرانده است.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
57f67aa6a81f7.PNG

«کلیدر» آزمون آتش و بازآفرینی عشق

محمد افتخاری

«کلیدر» روایت و بازآفرینی عشق است و از این روشت که محمود دولت‌آبادی این گوهر یگانه عاشقانه‌اش را پیشکش عاشقان کرده است. سیر و سلوک دردمندانه و عرق‌ریزان روح دولت‌آبادی درگذر دشوارش از «هزارتوی» پر رنج و پر رمزوراز آفرینش «کلیدر» آزمون آتش است. این اثر، روایت ساده‌ای از شورش خاندان «کلمیشی» در پهندشت کلیدر نیست. نویسنده از جوانی جانش مایه گذشته تا آن چه را بر ما مردم رفته است، بسراید ما را و حقیقت انسانی‌مان را به ما بنمایاند ورنج‌ها و دردهایمان را به عشق زندگی و به امید شادی و روشنایی بار آفریند. از حق نباید گذشت که «شرح این، هجران و این سوز جگر» را عاشقانه و دردمندانه سروده است اسن خنیاگر خراسانی.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله