582a19a224482.PNG

تاریخ رئالیسم؛ پژوهشی در ادبیات رئالیستی از رنسانس تا امروز

مکان چاپ: تهران ناشر: تندر تاریخ چاپ: ۱۳۶۲ هجری شمسی تیراژ: ۴۰۰۰ زبان: فارسی

رئالیسم چیست؟ میان رئالیسم و دیگر مکتب‌ها و گرایش‌های ادبی و هنری چه تفاوتی است؟ رئالیسم چه کمکی به پیشبرد فرهنگ انسان کرده است؟ این مسائل بغرنج و جالب توجه با استناد پردامنه به تاریخ، ادبیات و فرهنگ در این کتاب بحث و بررسی شده است. در این کتاب نخست تصویر کاملی از رئالیسم همچون گرایشی مستقل در هنر و زیبایی‌شناسی و پیوند آن با اندیشه اجتماعی ارائه می‌شود. سپس آثار بزرگ‌ترین نویسندگان اروپا از رنسانس تا امروز بررسی و توصیف می‌شود. آثار نخستین پیشگامان مکتب رئالیسم ـ رابله، سروانتس، شکسپیر، گوته ـ استادان رئالیسم انتقادی ـ بالزاک، تولستوی، داستایفسکی، استاندال ـ و در پایان آثار نویسندگان معاصری چون هاکلی، شولوخف، اشتاین‌بک، سرافیمویچ، هاینریش بول، جوزف کنراد و در مجموع میراث ادبی خلق‌های جهان در پرتو آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای نقد ادبی، زیبایی‌شناسی و فلسفه در این کتاب بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6611310f8819a.jpg

تفرج صنع: گفتارهایی در اخلاق و صنعت و علم انسانی

عبدالکریم سروش

تفرج صنع مجموعۀ برخی مقالات و گفت‌وگوهای مطبوعاتی عبدالکریم سروش در موضوعات علم اخلاق، فلسفۀ علم و تکنولوژی و علوم انسانی است. هفته‌ها و ماه‌هایی که این مصاحبه‌ها انجام می‌شد و تحریر می‌یافت، ایامی پر التهاب بود و نام علوم انسانی در مخاطب ناآشنا نفرت و وحشت را با هم بر می‌انگیخت؛ نفرت از علومی که به صورت علم می‌نمایند و به واقع علم نیستند و وحشت از دانش‌هایی که جمعی شعبده‌باز برای بند‌نهادن بر پای مستضعفان و ربودن سرمایۀ ایمان آنان پرداخته و برساخته‌اند و به امت‌های ستم‌کشیده به تزویر و فریب فروخته‌اند. غوغای سختی در معاندت و معاضدت این علوم برآورده بودند و از دو طرف کشمکش عنیفی می‌رفت.

65f196a2bc215.jpg

بینش و روش در تاریخ نگاری معاصر

پیدایش، رشد، اعتلا و زوال جنبش های سیاسی و اجتماعی معاصر ایران در کنار تحولات و رخدادهای متعدد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، جابجایی قدرت ها و نخبگان حکومتی و تغییرات گسترده در عرصه اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر ایران، به دلیل اهمیت و تأثیرات شگرف و متنوع آن، سبب گشته است تا از سوی پژوهشگران، مورخان و تحلیل گران حوادث اجتماعی و نخبگان سیاسی مورد تجزیه و تحلیل و نقادی و تقریر و تبیین قرار گیرد. تنوع و کثرت نگاه ها و اختلافات در نگاشته های تاریخی این دوره باعث پیچیدگی و سختی فهم و درک درست محققان و اندیشه گران این عرصه در تشخیص سره از ناسره و کشف درست حقایق تاریخی گردیده است. تاريخ نگاري و نوع نگاه مورخان به پديده هاي تاريخي از منظر ملي گرايي و شرح و بسط اين رويدادها و حوادث گذشته و حال بر آن اساس، مقوله اي است که در کنار ساير رويکردهاي اين جريان از جمله نمودهاي ادبي، جلوه ويژه و متفاوتي از نوع رسمي و مرسوم خود در جامعه ايراني داشته است. بررسي تاثيرات اين جريان فکري و فرهنگي در حوزه فرهنگ، خاصه تاثيراتي که تاريخ نگاري و تاريخ نگاران از آن گرفتند و تبعات و پيامدهاي آن در ساير بخش هاي اين حوزه، در تاريخ معاصر ايران، موضوع دامنه دار و چالش برانگيزي بوده که کم تر به حد کفايت مورد پژوهش و توجه محققان واقع شده است. پژوهش حاضر به بررسي ويژگي هاي اين جريان در تاريخ نگاري معاصر ايران مي پردازد و تاثيرات و تاثرات حاصل از رويکرد متفاوت اين تاريخ نگاري و مورخان و مولفان آن را از حيث شيوه هاي متفاوت نگرشي و نگارشي پي مي گيرد.