سنن دینی اسلام و بودیزم، اگر چه در دو ناحیه متفاوت از جهان و در دو برهه تاریخی و دوره اقوامی مختلف ظهور کردند، لیکن هنگامی که به شرایط تاریخی ـ اجتماعی پیش از ظهور این دو دین دقت شود، به تشابهات بارزی بر می‌خوریم که بر ضرورت تاریخی ظهور هر یک از دو و سیر معنوی در جوامع مربوطه دلالت دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

6267d05658d9f.png

جاده ابریشم

ژان پیر درژ, امیل ام.بوهرر

اصطلاح «جاده ابریشم» رگ و ریشه‌ای نسبتاً جدید دارد. تنها در اواخر قرن نوزدهم بود که فردیناند فون ریختهوفمن ـ جغرافی‌دان و زمین‌شناس آلمانی ـ با تهیه گزارشی درباره جاده‌های تجاری میان چین، آسیای مرکزی و غرب عبارت «جاده ابریشم» را به کار برد. از آن هنگام به بعد این اصطلاح تمامی مجموعه درهم‌تافته مبادلات بازرگانی میان چین و غرب را دربر گرفته و امروزه مورد قبول عام است. با وجود تنوع راه‌ها، ابریشم این فرآورده تجملی که بشر در تمامی دوره‌های نخستین تاریخ خود در پی آن بوده و در شمار نخستین کالاهایی به شمار می‌رفته که میان چین و همسایگان شمالی و غربی‌اش مبادله می‌شده است ـ به نمادی از پیوند و همبستگی میان شرق و غرب بدل می‌شود. اما جاده ابریشم همچنین جاده ادویه، چای، کاغذ و چینی‌آلات نیز بوده است. خواننده با سیر در جاده ابریشم به طول هشت هزار کیلومتر از چین تا ایتالیا در طی این سفر شگفت‌انگیز، آمیزه‌ای از مبادلات و تنوع بی‌کران چشم‌اندازها، فرهنگ‌ها، اقوام و سرزمین‌ها را کشف خواهد کرد.

612b30d0e9a2e.png

دفترچه معنوی

پال توئیچل

«دفترچه معنوی» بزرگ‌ترین راهنمای تاریخ مکتوم بشر و تمام جهان‌ها در این کیهان است. این کتابی است منحصربه‌فرد در افشای تاریخ پیشرفت معنوی بشر و نیز کتابی است صادق در بحث‌های بی‌پروا در ارتباط با صورت معاصر جهان‌بینی باستانی اکنکار که به عنوان حقیقت زندگی معنوی، بار دیگر در این جهان در حال ظهور است. در این کتاب مطالعه‌ای از خط معنوی استادان حق از ابتدای تاریخ این جهان را دربر می‌گیرد.