رزه اوسلندر در اردیبهشت 1901 در شهر چرنویتز مرکز بوکینا در خانوده‌ای آلمانی زبان و یهودی پرورش یافت. او کودکی و نوجوانی‌اش را در «مادر سبز بوکوینا» «و چشم‌اندازی که مرا آفرید» گذراند. چرنویتز شهری هنری بود و مردمی هنردوست داشت که بسیاری از شاعران و دوستداران فلسفه در آن می‌زیستند. در جوانی به آمریکا مهاجرت کرد. او سال‌ها به سختی در آنجا زندگی کرد. کتاب «درخت ممنوع» از شعرهای سروده شده توسط اوست که در این نوشتار چند شعر از این دفتر برگزیده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

60ffc2809523d.png

تولد شعر

گروهی از نویسندگان

این کتاب دربرگیرنده نوشتارهایی درباره شعر و شاعری است؛ عناوین برخی از نوشتارها بدین ترتیب است: تولد شعر، شعر به خاطر شعر، عناصر و کارکرد شعر، سنت و استعداد فردی، موسیقی شعر، مذهب و ادبیات، هنر و آشوب، ابهام شعر، نقش‌گرایی، مقدمه بر اشعار هافمن، طبیعت انسان و هنر، ادبیات امروز، چشم‌انداز ادبیات، هنر و هنرمند و ... .

58bdcd7154513.PNG

رؤیادیدن در بیداری یا یک زندگی، چند زندگی؛ زندگی، تاملات، اشعار و هفت نامه عاشقانه فرناندو پسووا

علیرضا زارعی

مجموعه حاضر که در چند بخش تقدیم خوانندگان مجله رودکی می‌شود نوشته‌های پراکنده فرناندو پسووا، شاعر بزرگ پرتقالی و یکی از بزرگ‌ترین شاعران روزگار ما در قرن بیستم است. پسووا شاعر، نمایش نامه‌نویس و نثرپرداز و به تعبیر غیرنظام‌مند و کلاسیک آن، فیلسوف بزرگی است. اهمیت او در عمق آثار او و چند لایه‌بودن آن‌هاست. او در کنار اسم واقعی خودش، نام‌ها، دگرنام‌هایی هم برساخته، با آنها زیسته و از زبان آنها شعر سروده است. دگرنام را در اصطلاح قدمایی نام مستعار می‌گویند.