نیچه در این پاره شاعرانه از کتاب چنین گفت زرتشت، یا زبان نمادین و با فشردگی و کوتاه‌گویی شاعرانه شگفت‌انگیز تمامی تاریخ اندیشه غرب را، از یونان باستان تا دوران مدرن، در یک رشته می کشد و با بخش‌بندی آن به سه دوره تایخی تمامی سیر آن را باز می گوید. «آنگاه که آب تخته‌پوش است، آنگاه که پلها و نرده‌ها از فراز رود بر می جهند» دوران اندیشه و زندگانی یونانی‌ست که درآن انسان رود زندگی را می‌بیند که پیوسته در گذر است و روان. اما برفراز آن «ثابتات» هم می بیند که همانا پلها و نرده ها هستند، یعنی ایده‌ها و ارزش‌های پایدار و جاودانی را.

منابع مشابه بیشتر ...

5ba7ab69b6578.png

مولوی، نیچه و اقبال

خلیفه عبدالحکیم, سید نعیم الدین, سیدمحمد اکرام

پس از گذشت سال‌ها از درگذشت علامه اقبال ـ متفکری که نامش با زبان و فرهنگ سرزمین ما عجین است و از آن بوی فرهنگ و تاریخ و ادب ایران به مشام می‌رسد ـ کتاب‌ها و مقالات متعددی دربارۀ او و آثار او به چاپ رسیده است. از آنجا که ابعاد شخصیت او درست شناخته نشد، پیرایه‌های گونه‌گون به او بستند. این کتاب تلاشی است برای زدودن ابرهای تیره ابهام و شبهه از برابر چهره این متفکر و نمایاندن حقیقت اندیشه او. این کتاب در سه بخش ابتدا اندیشه‌های اقبال را در برابر نیچه و مولانا بررسی کرده است. در بخش دوم تأثیر مولانا بر اقبال بررسی شده و بخش پایانی کتاب نیز بررسی تطبیقی اشعار مولانا و اقبال است.

58be530886247.PNG

موازی‌ها

جان بارت

من ادبیات ایتالو کالوینو را در سال 1968 کشف کردم. سالی که کمدی‌های کیهانی در این کشور با ترجمه ویلیام ویور درآمده بود. آن موقع در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو تدریس می‌کردم و بیش‌تر مجذوب افسون خورخه لوئیس بورخس بودم که او را هم دو سال پیش‌تر کشف کرده بودم. در آن دوره شیفتگی، در سال 68، یک جور بیانیه اولیهپست مدرنیسم را با نام ادبیات فرسودگی و اولین مجموعه داستان‌های کوتاهم را با عنوان گمشده در شهر بازی و با عنوان فرعی «داستان‌هایی برای کتاب» نوار و صدای زنده (وضع اختصاصی لغت داستان fiction هم البته ادای دین و احترامی بود به کتاب ficciones بورخس) منتشر کرده بودم. خلاصه زمینه علاقه‌مندی من به کمدی‌های کیهانی و قصه‌های زمان صفر که سال بعدش با ترجمه ویور به بازار کتاب آمد، آماده شده بود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64aea88ca5c97.jpg

فرهنگ سیاسی شامل: مکتبها، اصطلاحها، مهمترین سازمانهای بین المللی، حزبها، مهمترین پیمانها

داریوش آشوری

فرهنگ حاضر ترکیبی است از یک فرهنگ سیاست عملی و سیاست نظری و بدین سبب علاوه بر اصطلاحها و عنوانهای مکتبهای معروف سیاسی جهان، شرح سازمانهای بین المللی، مهمترین قراردادهای بین المللی، و نیز بعضی از حزبهای مهم جهان در آن گنجانیده شده است. ولی سعی بر این بوده است که اصطلاحهای سیاست نظری و فلسفه سیاست، دقیقتر و گسترده تر از هر منبع دیگر تاکنون به زبان فارسی نوشته شده، تشریح شود و بدین لحاظ اهمیت این کتاب در تشریح همان چهل پنجاه مکتب و اصطلاحی است که برای اولین بار از آنها در زبان فارسی تعریف نسبتا جامع و دایره المعارفی داده شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
636cf793e6837.jpg

کتاب گشتها (چند مقاله)

داریوش آشوری

کتاب گشتها اثری به قلم داریوش آشوری است. در این اثر نویسنده به بیان چند مقاله از ادبا و فلاسفه ی ایرانی و خارجی می پردازد. وی همچنین به بررسی برخی مسائل همچون محدودیتهای علم و در بخش بعدی، خدایان در گذشته و همچنین تاثیرات تفکر جدید بر کیفیت زندگی انسان می پردازد.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب