مولانا عبدالقادر دهلوی (عظیم‌آبادی) (1054 ـ 1133 هـ .ق) متخلص به بیدل، پسر میرز عبدالخالق عظیم‌آبادی هندوستانی، یکی از بزرگترین شاعران ادب پارسی است. در عظیم‌آباد (پتنا) زاده گشت و هم در آنجا به کسب دانش پرداخت. اصل او از ترکان جغتای ارلاس بود و ارلاس فبیله‌ای غیرمشهور از طوایف مغول است. اما آنچه بیدل را به ایران می‌پیوندد دین اسلام و زبان فارسی است. در آغاز جوانی به خدمت شاهزاده محمداعظم شاه، سومین فرزند اورنگ زیب درآمد و منصب لشکری یافت.

منابع مشابه بیشتر ...

63722e1c65e0a.jpg

سی مقاله درباره بیدل

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر سی مقاله درباره بیدل است که به کوشش محمد سرور پاک فر گردآوری در سال 1365 در کابل گردآوری شده است. عناوین بعضی از مقالات آ ن عبارتند از: شاعر و فیلسوف شرق/ ترجمه محمدیعقوب خان؛ سبک هند و مکتب بیدل/ پوهاند عبدالحی حبیبی؛ بیدل از افغانستان است/ طاهر بدخشی؛ بیدل شناسی در اتحاد شوروی/ اسدالله حبیب؛ بیدل و رابطه ادبی افغانستان و هند/ غلام حسن مجددی؛ و ..

62aef6ec640f1.jpg

پژوهشی در شیوه های ادبی آثار امام خمینی (ره)

محمدرضا اسدی

دراین کتاب نخست مقدمه ای در زندگی و آثار و اساتید امام و آنگاه سخنی در سبک شعری شامل واژه ها و مضامین و ترکیبات و لحن انتقادی و تعابیر ابداعی آن بزرگ می یابد سپس قالبهای شعری از مسمط و ترجیع بند و قصیده و غزل، قطعه و رباعی و تک بیتی و گونه های اشعار مورد مداقه و در معرض داوری قرار می گیرد و از آن پس آثار نثری و مختصات نگارشی آن از تکرار و استفهام و حصر و قصر و دگر ملاحظات شکافته می شود و بخشی جداگانه ویژه نمایش تاثیری است که آثار امام در ادب معاصر داشته است و نویسنده این معانی و موضوعات را تا وسع توان خویش به قلم آورده و مآخذ را همه نشان داده است. خصیصه بارز شعر امام بارقه چشمگیر و خیره کننده آیات قرآنی و مفاهیم ژرف کلام الهی است که گه گاه در تک تک بیتها و حتی مصراعهای شعرش بر می تابد