5861867b0a8e0.PNG

مجموعه آثار میرزا ملکم خان؛ قسمت اول: نظم جدید

به کوشش: محیط طباطبایی
مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات علمی تاریخ چاپ: هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ زبان: فارسی

میرزا ملكم در سال ۱۲۴۹ هجری قمری در قصبه جلفا (كه اكنون از محله‌های اصفهان است) در خانواده‌ای متوسط زاده شد. پدرش ميرزا يعقوب سنگ‌تراشی از ارامنه‌ جلفای اصفهان بود كه به قولی اسلام آورده بود. ملكم برای تحصيل به فرانسه رفت و پس از بازگشت بارها به مأموريت‌های سياسی به اروپا سفر كرد. پژوهشگران تاريخ سياسی ايران وی را از روشنفكران نسل اول ايران می‌‌دانند. كارهای او مجموعه متنوعی از فعاليت اداری، مبارزه سياسی، انتشار و ترويج افكار آزادی‌خواهی را شامل می‌‌شده و نيز برخی به او اتهام‌هايی نظير سوءاستفاده مالی و كلاهبرداری وارد ساخته‌اند. اما شايد مهم‌ترين كار او انتشار نشريه قانون است كه در آشنا كردن نخبگان جامعه ايران در دوره قاجار با مفاهيم حكومت قانون و اصول آزادی‌خواهی سهمی بسزا داشت و از عوامل مؤثر در جنبش مشروطه ايران بود. او در ۱۳۲۶ هجری قمری در شهر لوزان كشور سوئيس درگذشت.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی, حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61a395b4e8c91.png

جلوه های هنر در اصفهان

محیط طباطبایی

به منظور شناساندن نقش هنر اصفهان در تمدن جهان و نشان دادن آثار هنری مختلفی که در موزه‌های گوناگون جهان و مجموعه‌های خصوصی افراد نگه‌داری می‌شود، کتاب «شاه عباس و هنرهای اصفهان» نوشته آنتونی ولش ترجمه شده است. در ادامه دو نوشته آموزنده و زیبای زنده‌یاد محیط طباطبایی و دکتر اسلامی ندوشن آورده شده که درباره سهم اصفهان در فرهنگ جهان و بهار در اصفهان است. در پایان نیز با استفاده از جزواتی که اداره کل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه درباره آثار تاریخی اصفهان منتشر کرده بود، شرح مختصری درباره یکایک آثار تاریخی اصفهان تهیه و به آخر کتاب افزوده شده است.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب
6093b6b130a60.png

منتخب السلطان به خط میرزا رضا کلهر

این کتاب دربرگیرنده گزیده‌ای از اشعار شیخ سعدی و خواجه حافظ شیرازی به انتخاب ناصرالدین شاه و با خط زیبای میرزا رضای کلهر است که در سال 1289 به نام «منتخب السلطان» به چاپ رسیده است. این اثر زیبا بعد از گذشت 120 سال در سال 1368 به اهتمام کتابخانه مستوفی و با مقدمه زنده‌یاد محیط طباطبایی به صورت عکس‌برداری انتشار یافته است. ض

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب