آبشخوری پر رمز و راز دارد و ردگیری قداست آن از جهت اسطوره‌شناسی که با اوراد و دعا، نیایش و نذر و مناسک همراه بوده است، به دورانی بس کهن در می‌رسد. از همین گذر در بستر باورهای آیینی مردمان دوره به دوره که «زاد و میر» و زندگی تجربه می‌کردند، نمود گیاهی با رازواره‌های پیچشی و سر به مهر، شنودی دیگر است. پژوهشی معنی یاب و نماد جو در زاد گرفتن آداب و سنن، مناسک و باورهای قدسی این نکته را یادآور است که بیشترین مراسم و اعتقادات دیرینه از پدیده‌های طبیعت، محیط قبیله‌ای، و «بزاد و بمیر» انسان به زندگی در نشسته و پاگرفته است. در گستره اساطیر تا سوخت‌وسوز اعتقادات در جهت فرهنگ یافتگی‌ست. باورها ساری‌ترند و از این بابت گیاه و آب، حیوان و ابزار، ماه و خورشید، خرندگان و پرندگان و خود انسان بیشتر دیده می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

60fd073911400.png

تصویر دیگری: تفاوت از اسطوره تا پیش‌داوری

کاترینا استنو

نویسنده این کتاب که مخالف سرسخت عدم تساهل رایج درباره غریبه‌ها (دیگران، آنها که ما نیستند) و بیگانه‌ستیزی است، خواسته است در این کتاب طرز شکل‌گیری اسطوره‌های طرد فرهنگی را در معرض دید و قضاوت قرار دهد؛ چه اینکه معتقد است برای ریشه‌کن‌کردن اعتقاداتی که عمیقاً در ذهن‌ها ریشه دوانده باید اعتقاداتی را که به ترس و تنفر از دیگران و پیامدهای آن منجر می‌شود آشکار کرد و نادرستی آنها را نشان داد. او عمدتاً اروپا را مسئول شکل‌گیری اسطوره‌های طرد و فرضیه‌های نژادپرستی می‌داند.

609798de4a7a8.png

اسطوره های مصری

جرج هارت

اسطوره‌شناسی مصر چشم‌اندازی پرجلوه و پیچیده از تصاویر بصری و نوشتاری است که در نقاشی‌های آرامگاه‌ها و معابد و پاپیروس‌های باستان پیش روی قرار می‌گیرد. این اسطوره‌ها که برخی بازتاب تلاش فکری مصریان برای توضیح چگونگی آفرینش جهانند و برخی حکایت ماجراهای خدایان یا قصه‌هایی یکسره ساخته و پرداخته تخیل، اغلب داستان‌هایی شیرین و مفرح و مهیج هستند که خواننده را با باورهای غریب و بغرنج و تخیل بارور مصریان باستان آشنا می‌سازند.