نگاهی به رمان «زمان لرزه» اثر «کورت ونه کات» و داستان بلند «رز خارزار» نوشته «رابرت کوور» با اشاره‌ای بسیار موجز به داستان «پست‌مدرنیستی» به ویژه مولفه‌های «فراداستان» و «بینامتنیت». ادبیات پست‌مدرنیستی مانند اندیشه پست‌مدرنیسم نه نقطه اوج تمدن بشری است و نه واپسین دوره انحطاط تمدن آن. اصولا پروسه زندگی اجتماعی به گونه‌ای است که نمی‌توان جایگاهی را که ناضر (اندیشمند و صاحب‌نظر) در آن ایستاده است. رفعت یا ذلت خواند و آن را نشانه «آخرین روایت اضطراب‌آلود و خودآگاهانه» پریشانی و زوال متافیزیکی بشر خواند، و به آن مرحله نهایی پژمردگی و ویرانی اطلاق کرد و مدعی شد که بشر بعد از این مرحله حرفی برای گفتن ندارد و علت را در این دانست که همه حرف‌ها قبلاً به وسیله اسطوره‌ها، ادیان، احادیث و متفکرین دیگر گفته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

663cc76ad0fdc.jpg

موج آفرینی

ماریو بارگاس یوسا

« کتاب موج آفرینی » نوشته ماریو بارگاس یوسا، بیش از 40 مقاله از این نویسنده بزرگ پرو را گرد هم آورده است. این کتاب توسط جان کینگ ویرایش شده است که او این مقالات را نیز به انگلیسی ترجمه کرده است. وارگاس در مورد سیاست، ادبیات، فرهنگ عامه، حرفه نویسنده و موضوعات دیگر می نویسد. حالات روحی او در سراسر کتاب بسیار متفاوت است: عصبانی، آزرده، احساساتی، خشمگین و شیفته. کتاب پر از بینش ها و خاطرات جذاب است. برای مثال، خواندن این که چگونه اولین رمان بارگاس یوسا سوزانده و محکوم شد، جذاب است. او اغلب به فیدل کاسترو، رهبر کوبا حمله می کند. یکی از بهترین انتخاب ها، «داستان یک قتل عام»، از قتل غم انگیز گروهی از روزنامه نگاران می گوید. این قطعه ما را به دنیای چریک های راه درخشان و سرخپوستان ایکیچانو می برد. کتاب موج آفرینی که سی سال نگارش را در بر می گیرد، توسعه تفکر ماریو بارگاس یوسا نویسنده برنده جایزه نوبل را در مورد سیاست و فرهنگ دنبال می کند و وسعت علایق و علایق او را نشان می دهد. در اینجا مراقبه های زیرکانه ای در مورد انقلاب کوبا، استقلال آمریکای لاتین، و تروریسم مسیر درخشان پرو است. تعامل درخشان با چهره های برجسته ادبیات مانند جویس، فاکنر و سارتر. و مشاهدات در مورد قبرستان سگ ها که در آن رین تین تین دفن شده است، چاقوی لورنا بابیت، و شکست های سیستم مدرسه عمومی انگلیسی.

65f196a2bc215.jpg

بینش و روش در تاریخ نگاری معاصر

پیدایش، رشد، اعتلا و زوال جنبش های سیاسی و اجتماعی معاصر ایران در کنار تحولات و رخدادهای متعدد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، جابجایی قدرت ها و نخبگان حکومتی و تغییرات گسترده در عرصه اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر ایران، به دلیل اهمیت و تأثیرات شگرف و متنوع آن، سبب گشته است تا از سوی پژوهشگران، مورخان و تحلیل گران حوادث اجتماعی و نخبگان سیاسی مورد تجزیه و تحلیل و نقادی و تقریر و تبیین قرار گیرد. تنوع و کثرت نگاه ها و اختلافات در نگاشته های تاریخی این دوره باعث پیچیدگی و سختی فهم و درک درست محققان و اندیشه گران این عرصه در تشخیص سره از ناسره و کشف درست حقایق تاریخی گردیده است. تاريخ نگاري و نوع نگاه مورخان به پديده هاي تاريخي از منظر ملي گرايي و شرح و بسط اين رويدادها و حوادث گذشته و حال بر آن اساس، مقوله اي است که در کنار ساير رويکردهاي اين جريان از جمله نمودهاي ادبي، جلوه ويژه و متفاوتي از نوع رسمي و مرسوم خود در جامعه ايراني داشته است. بررسي تاثيرات اين جريان فکري و فرهنگي در حوزه فرهنگ، خاصه تاثيراتي که تاريخ نگاري و تاريخ نگاران از آن گرفتند و تبعات و پيامدهاي آن در ساير بخش هاي اين حوزه، در تاريخ معاصر ايران، موضوع دامنه دار و چالش برانگيزي بوده که کم تر به حد کفايت مورد پژوهش و توجه محققان واقع شده است. پژوهش حاضر به بررسي ويژگي هاي اين جريان در تاريخ نگاري معاصر ايران مي پردازد و تاثيرات و تاثرات حاصل از رويکرد متفاوت اين تاريخ نگاري و مورخان و مولفان آن را از حيث شيوه هاي متفاوت نگرشي و نگارشي پي مي گيرد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58982448448a8.PNG

جهان داستانی ولادیمیر ناباکف

فتح‌الله بی‌نیاز

ولادیمیر ناباکف نویسنده، شاعر، منتقد و مترجم در سال 1899 در سنت پترزبورگ در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد. اولین رمانش «ماشنکا» را در 1926 در برلین نوشت. در سال 1940 به آمریکا رفت و از 1960 تا پایان عمر یعنی سال 1977 در سویس زندگی کرد. دنیای داستانی او، پیچیده و چندلایه است، اما جان کلام اندیشه‌های [فلسفی] او ساده است؛ هر چند که خود او مدعی بود هرگز به دنبال قانونمندی‌های کلی نبوده و متقابلاً از قانونمندی‌های متداول فاصله گرفته است. در سالروز مرگش، دوم ژوئیه، نگاهی داریم به چهار اثر او که در این مقاله آمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
58696a300fe16.PNG

نگاهی به یک کتاب؛ زیبایی تصویر انهدام

فتح‌الله بی‌نیاز

کاواباتا در سال 1899 در اوزاکا به دنیا آمد. در کودکی پدر و مادرش را از دست داد. در سال 1924 از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شد. «داستان دریاچه» و «به پیش» «آوای کوهستان» و همین «خانه زیبارویان خفته» از جمله آثار او هستند. شاهکارش «سرزمین پر برف» را در سال 1947 نوشت و در سال 1968 جایزه نوبل ادبی را گرفت و زمانی که هفتاد و سه سال داشت، در سال 1972 خودکشی کرد. کاواباتا در داستان بلند «خانه زیبارویان خفته» امکان انتقال جوهر زیبایی و نیروی جوانی را به صورتی نمادین بازنما می‌کند و به ویژه به خصلت غیرمادی این موضوع برجستگی خاصی می‌دهد. «خانه زیبارویان خفته» روایت زندگی پیرمردهایی است که حسرت توانایی‌های دوران جوانی‌شان را می‌خوردند و سعی می‌کنند از طریق تماس جسمانی و سطحی با زنان جوان، شور جوانی را بازیابند. نویسنده به گونه ای رمزآمیز این بازیابی جوانی را به نحوی به «بازیابی خود» شخصیت‌ها برمی‌گرداند.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله