خاطرات مربوط به جنگ تحمیلی، با قلم و سخن راویان مرد گره خورده است. زنان بیش‌تر به مثابه ابژه‌ای منتسب به مرد جنگ، هم‌چون همسر و مادر شهید، در این روایات نقش داشته‌اند. در این میان کتاب دا اثری متفاوت است. در این مقاله سعی شده است تا با کمک روش و نظریه تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی دا بپردازیم. با توجه به نظریه و روش فرکلاف، یکی از مهم‌ترین این نظریه‌پردازان، به تحلیل و بررسی کتاب دا و رابطه‌ آن با گفتمان مسلط جامعه پرداخته می‌شود. فرکلاف به سه بُعد متن، پرکتیس گفتمانی و پرکتیس اجتماعی توجه دارد. به نظر می‌رسد کتاب دا قصد دارد تا بر خلاف گفتمان سنتی، نقش‌های دیگر زنان را در جنگ مورد تاکید قرار دهد. به علاوه، این کتاب سعی در برساخت زبانی زنانه نیز دارد که در آثار متناظر آن یافت نمی‌شود. کتاب خاطرات دا قصد دارد تا پا از حوزه‌ گفتمان سنتی فراتر نهد و به نظر می‌رسد در این راه موفق شده است. دا با کرداری مردانه و گفتاری زنانه از متون میان‌گفتمانیِ خویش فراتر رفته و به خلق متنی نو دست می‌زند.

منابع مشابه بیشتر ...

6387794b25ba8.jpg

زن در ایران باستان (سرگذشت و مقام زن در ایران باستان، زناشویی در ایران باستان)

هدایت الله علوی

کتاب زن در ایران باستان که توسط هدایت الله علوی نوشته شده است.و با جلد شومیز منتشر شده است. تحقیق در این مورد ما را همیاری داده است.که پیشینه‌ی نصفی از مردم اجتماع خود را بهتر شناخته ایم و باید دانسته باشیم که زنان ایرانی چطور زندگی کرده اند و سلوک آنان چه طور بوده است. کتاب زن در ایران باستان جایگاه والای زن در ایران باستان حاضر بودن فعال او در همه ی صحنه‌های جامعه و حقوق او داخل خانواده و اجتماع است. و از کودکی تا فوت و از اداره‌ی خانواده تا تکیه دادن بر اریکه‌ی پادشاهی و بازتاب تفکرات ایرانی درمورد زن می باشد.این کتاب شامل دو بخش جداگانه است. بخش نخست سرگذشت و مقام زن در ایران باستان که مطلبی تازه نگارش یافته است و بخش دوم به زناشویی در ایران باستان می پردازد. کتاب در سال 1377 و توسط انتشارات هیرمند منتشر شده است.

586028d98fce0.PNG

بازیگر کلمات: زنانگی، نمایشگری و آفرینش در رمان بازی آخر بانو

مونا هوروش

یکی از نیاز های اساسی نقد ادبی فمینیستی امروز ایران، توجه به مفهوم زنانگی در روایت، و بازنمایی آن به عنوان قابلیت ادبی مضاعف است. در این پژوهش، کارکرد بازی در رمان بازی آخر بانو نوشته بلقیس سلیمانی با استفاده از خوانش روان‌کاوانه پساساختارگرا، به ویژه نظریه های فاز آینه و زنانگی لاکان و تئوری های تقلید، تفاوت و شکوفایی سوژه زنانه ایریگارای بررسی شده است. گل بانو، شخصیت محوری رمان، در بازی های آگاهانه و ناخودآگاه خود، به روندی جامه عمل می پوشاند که از دیدگاه ایریگارای، یگانه راه مبارزه با قدرت گفتمان نرینه محور است، این راه مبتنی بر تقلید خراب‌کارانه از این گفتمان و گشودن بازی‌گوشانه فضایی جهت زایش مفهوم جدید از زنانگی است. گل بانو در کوششی بی پایان برای شناخت و پرورش خود، درگیر بازی هایی می شود که گاه موفق است و گاه ناموفق، گاه با تقلید آینه وار، ساختار فکری جامعه را مشروعیت می بخشد و گاه با تقلید خراب‌کارانه، آن را به چالش می‌کشد. در این روند آزمون و خطا، به تدریج از طریق بازی‌ها، راهی برای بروز هویت زن به عنوان سوژه‌ای انسانی (و نه یک شئ و کالا) باز می‌شود. بازی آخر بانو که بازی با روایت است، در واقع شروع پیروزی گل بانو است. او و نویسنده در مقام سوژه، با درهم آمیختن تقلید و خَلق، زنانگی خود را در فضایی آبستن از خلاقیت و آفرینش شکوفا می‌کنند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56a5d41d4c8eb.PNG

نگرش دانشجويان به خواندن رمان جدي

محمدرضا جوادی یگانه

اين پژوهش با هدف سنجش نگرش جوانان به خواندن رمان جدي در سال تحصيلي 87-88، به روش پيمايشي و با استفاده از ابزار پرسش نامه انجام شده است. نمونه تحقيق شامل 393 نفر از دانشجويان دانشگاه تهران است که با روش نمونه‌گيري طبقه‌اي متناسب با حجم انتخاب شده‌اند. سنجش نگرش به خواندن رمان با استفاده از نظريه فيش باين و آيزن و بر اساس مطالعه استاکمنز (1999) و اسکاتن و گلاپر (2002; 2004) انجام شده است. بر اساس نتايج تحقيق، تمايلات رفتاري (نيت خواندن) اکثر پاسخ گويان به خواندن رمان جدي مطلوب بوده است؛ اما کمتر از نيمي از پاسخ گويان گه گاه و يا اغلب به خواندن رمان جدي مي‌پردازند. عوامل موثر مهم در نيت خواندن عبارت‌انداز: نگرش افراد به خواندن رمان جدي، نظر ديگران مهم در رفتار خواندن، درک بيشتر فرد از عوامل بازدارنده يا تسهيل‌کننده خواندن، تجربه بيشتر فرد از خواندن در گذشته. ساير نتايج تبييني نيز عبارت‌اند از: همبستگي متوسطي ميان ابعاد شناختي و عاطفي نگرش، هنجار ذهني و نيت خواندن وجود دارد؛ رابطه متغير رفتار قبلي و نيت خواندن ضعيف است و متغير کنترل رفتاري ادراک شده با هيچ کدام از متغيرهاي ديگر رابطه ندارد؛ بين نيت خواندن و رفتار خواندن رمان جدي همبستگي متوسطي هست؛ متغيرهاي هنجار ذهني، رفتار قبلي و نيت خواندن توانستند رفتار خواندن رمان جدي را پيش‌بيني کنند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله