58a6bfdddb236.PNG

نقد و بررسی کتاب «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران»؛ تالیف دکتر کاووس حسن‌لی

شعر کلاسیک و شعر جدید خلت‌های متفاوتی دارد. تربیت سنتی، در معنا کردن شعر، اثر را قطعه قطعه می‌نمایاند اما شعر امروز به صورت سطرهای گسسته، کمتر تن به معناشدن می‌دهد که این موضوع خود چالش‌هایی را فراهم می‌اورد. طبیعت نوگرایی، فرا روی از هنجارهای معهود و نیز تردید را در نهاد خود دارد. و حوزه‌های رسمی مدرسه ای که بر پایه یافته‌های کهن و تثبیت شده، شکل گرفته است بر یافته‌ها و بافته‌های ازلی خود ایستادگی می‌کند. عدم تبیین بنیان‌های زیباشناختی، کارکردهای زبانی در هر دوره و شیوه‌های تحلیل، دامنه این تنش را فراخ‌تر می‌کند. کتاب‌های درسی شعر معاصر نیز همچنان با ذهنیت تذکرهنویسی سنتی به معرفی زندگی‌نامه‌ای شاعران معاصر می‌پردازند و مخاطب سرانجام با انبوهی نام مواجه است بی‌هیچ تحلیل و شناخت فراز و فرودهای سبکی، زبانی و .... .

منابع مشابه بیشتر ...

628a395e10814.jpg

ادبیات معاصر ایران (شعر) سال سوم، آموزش متوسطه عمومی

محمد حقوقی

کتاب حاضر ناظر به کار دو گروه سنت گرا و نوگرا است و با نظر یکسان مولف به آنان فراهم شده است. برنامه ای که در دستور آن از یک طرف از بسیاری شاعران – حتی معاریف آنان – نام برده نشده و از طرف دیگر تاکید شده که حتی الامکان همه جوانب شعر معاصر – از تعریف شعر از نظر قدما تا تاریخ شعر امروز، انواع شعر سنتی و نو، حتی موج نو و مبانی آنها همراه با تحلیل نمونه های مختلف – مورد بحث و فحص قرار گیرد.

616442ca35a61.png

کتاب کودکان و نوجوانان 5؛ قصه، شعر، مقاله، تحقیق، نقد و بررسی

گروهی از نویسندگان

علی اشرف درویشیان را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر ایران دانست. او در نویسندگی به جز صمد بهرنگی، تحت تاثیر نویسندگان بزرگ دیگری مانند بزرگ علوی، صادق هدایت، محمود دولت آبادی، ارنست همینگوی و ویلیام فاکنر نیز بود. او در نوشته‌هایش سعی می‌کرد قلم خودش را با نگاهی به آثار و تکنیک‌های نویسندگی این بزرگان روی کاغذ بیاورد. این مجموعه کتاب‌ها که زیرنظر او به نگارش درآمده، دربرگیرنده شعر، داستان کوتاه، قصه و نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان می‌باشند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57e97604a10c5.PNG

تحليل رنگ در سروده‌‌هاي سهراب سپهري

مصطفی صدیقی

رنگ از ديرباز، همواره به گونه‌هاي مختلف، روان، باور و درون آدمي را باز تابيده است. از طريق شناخت رنگ‌ها و چگونگي كاربرد آنها در آثار هنري، مي‌توان گوشه‌هايي از شخصيت هنرمند را باز شناخت. در سروده‌هاي شاعران ايراني، رنگ جلوه‌هاي گوناگون دارد و در شعر كساني چون سهراب سپهري كه شعر و نقاشي را در كنار هم تجربه كرده‌اند؛ اين عنصر، بيشتر ما را به بررسي فرا مي‌خواند. در اين مقاله، كاركرد رنگ‌ها در «هشت كتاب» سپهري، به ترتيب زمان سرايش، به طور كامل بررسي شده است. اين بررسي نشان مي‌دهد كه سير ذهني شاعر در شور و احساسات رمانتيك و سطحي، كم‌كم به سوي نوعي عرفان دروني، گرايش پيدا كرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57c20178789cf.PNG

بررسي بسامد مکرر در روايت‌هاي زادن زال در شاهنامه

مصطفی صدیقی

روايت و روايت‌پردازي جدا از پيشينه کهن آن، در دهه‌هاي اخير با نظريه‌هاي کساني مانند ژنت، تودوروف و بارت قلمروهاي جديدي را در تحليل متون گشوده است. ژنت معتقد است نسبت ميان زمان متن و زمان داستان وضعيت‌هاي گونه گوني را فراهم مي‌آورد که بسامد مکرر يکي از زيرشاخه‌هاي آن است. بسامد مکرر نقل چندين باره حادثه‌اي است که يک بار اتفاق افتاده است. زادن زال، طرد از سوي پدر و پرورش يافتن نزد سيمرغ پس از روايت فردوسي نه بار ديگر از زبان سام، زال و اسفنديار تکرار مي‌شود اما به شکل‌ها و نيات مختلف. اين موضوع بر پايه زمان روايت تحليل شده، در کنار آن، جهت تبيين دقيق‌تر، مباحثي نظير سطوح‌روايي و موثق يا ناموثق‌بودن راوي نيز طرح و بررسي شده است. فردوسي به عنوان راوي تاريخي در روايت گذشته نگر خود به شکل‌هاي مختلف مداخله مي‌کند. سپس راوياني که خود شخصيت‌هاي روايت هستند، آن روايت را با حذف يا اضافه‌هايي هدفمند تکرار مي‌کنند که در اين ميان جدا از روايت سام و زال، روايت اسفنديار تفاوتي بنيادي با بقيه دارد.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
مقاله