توماس گری در بیست و ششم دسامبر 1716 در شهر لندن دیده به جهان گشود. او یکی از دوازده فرزند خانواده بود. پدرش یک میرزا بنویس بی‌رحم و خشن بود اما از سوی دیگر مادرش (داروتی) فرزندش را باور داشت و با راه‌اندازی یک کلاه‌فروشی زنانه وی را به مکتب‌خانه اتوان و سپس به دانشگاه پیترهاوس در کمبریج فرستاد. اما او بدون گرفتن مدرک، دانشگاه را در سال 1738 ترک کرد و همراه دوستش به گشت و گذار در اروپا پرداخت. با این وجود او توانست مدرکی در رشته حقوق کسب کند که البته هیچ‌گاه از آن رشته، کاری برنگزید. گری مردی کم‌رو و خجالتی بود و از برگزاری سخنرانی و سرودخوانی در پیشگاه مردم پرهیز می‌نمود. وی پس از کارهای درخشان به بالاترین درجه مجبوبیت در انگلستان رسید، از این رو به عنوان ملک‌الشعرای دربار (پادشاه چامه‌سرایان) را پیشکش کردند اما او از پذیرفتنش سرباز زد. اثر حاضر معروف‌ترین سوده‌ اوست که تا امروز در ذهن خیل نه تنها مردم بریتانیا که در یاد تمامی مردم ادب‌دوست جهان باقی مانده است. تا آنجا که گری هشت سال تمام برای انتخاب کلمات، به سبب انتقال حزن و اندوه در جانمایه کلامش کوشش کرد که البته چه پاداشی از این والاتر که سوگ چامه‌اش برترین نمونه در این گونه کلامی در تاریخ ادبیات انگلستان به شمار می‌رود.

منابع مشابه بیشتر ...

6487089e5667e.jpg

سیری در ادبیات انگلیس (2)

امراله ابجدیان

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس "سیری در تاریخ ادبیات انگلیس" به ارزش 4 واحد تدوین شده است

627a47b8d9767.jpg

تاریخ ادبیات انگلیس - جلد اول و دوم (از قرن چهارم تا شانزدهم میلادی)

لطفعلی صورتگر

ادبیات انگلیسی به مجموعه آثار ادبی گفته می‌شود که به زبان انگلیسی و توسط ادبایی که اهل سرزمین انگلستان و دیگر کشورهای جهان بوده‌اند سروده یا تصنیف شده‌است. گستردگی زبان انگلیسی باعث شده که ادبایی نظیر رابرت برنز اسکاتلندی، جیمز جویس ایرلندی، جوزف کنراد لهستانی، دیلن تامس ولزی، توماس پینچن آمریکایی، وی. اس. نایپل ترینیدادی و ولادیمیر ناباکوف روسی که همگی جزو بزرگترین ادبای زبان انگلیسی به شمار می‌روند دست به خلق آثاری به این زبان بزنند. ادبیات انگلیسی به تنوع گویش‌های سخنوران این زبان در اکناف جهان است؛ کشورهایی که تحت استعمار و اسکان بریتانیا قرار گرفتند. با وجود گوناگونی نویسندگان ادبیات انگلیسی آثار شاعر شهیر انگلستان، ویلیام شکسپیر همچنان به عنوان برترین سروده‌های خلق‌شده به این زبان در سراسر دنیای انگلیسی‌زبانان به شمار می‌رود.