593f2de5f00d5.jpg

مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت شیخ بهاء الدین عاملی جلد دوم

تاریخ چاپ: ۱۳۸۷ هجری شمسی تیراژ: ۱۰۰۰ زبان: فارسی

بهاء الدین محمد عاملی از نامداران سده دهم در حوزه علم و دین است که نام و آثار ماندگارش بر تارک تاریخ ایران می درخشد. در سال 1387 کنگره بزرگداشت شیخ بهایی در مشهد برگزار شد و کتاب حاضر جلد دوم و در برگیرنده سخنرانی های مراسم افتتاحیه و 22 مقاله فارسی برگزیده این کنگره است. اسطوره شیخ بهایی، خدمات شیخ بهایی به اسلام، بررسی معماری و شهرسازی شیخ بهایی، سیمای شیخ بهایی در آیینه ادب فارسی، بررسی آکوستیک مسجد امام، تجلی شیخ بهایی در آیینه اشعارش و حمام شیخ بهایی عناوین برخی از مقالات این مجلد هستند. این کتاب به کوشش دبیرخانه مرکزی این کنگره و توسط انتشارات فکر در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6390a59cc10de.png

در پیرامون رستم و اسفندیار: به همراه متن کامل از شاهنامه مسکو

میرجلال الدین کزازی, محمود عبادیان, سیروس شمیسا

رستم و اسفندیار برجسته‌ترین، نیک‌ترین و مهم‌ترین پهلوانان شاهنامه‌اند؛ از این‌رو برخورد این دو یل از وزن و حساسیت خاصی برخوردار است. اسفندیار شاهزاده‌ای جوان است، با چشم به تختی که شایستگی آن را دارد. او برخلاف گشتاسب، نه یک موجود آزمند و متزلزل و فریبکار، بلکه دلاور شکست‌ناپذیر و مقدسی اس تکه برای نیک‌ترین دین‌ها و اندیشه‌ها شمشیر زده است. رستم در مقابل او، پهلوان قرون و ابرمردی است که تبلور تکاپو و رنج مردانه یک تبار است. در این کتاب افزون بر مقدمه، سه مقاله پیرامون رستم و اسفندیار و همچنین متن آن از روی نسخه شاهنامه چاپ مسکو آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

663f8c2b17128.jpg

آبنوس

جمعی از نویسندگان

آبنوس مطالبی است از موریس کرانستون درباره هربرت مارکوز و نگرشی به فروید و فلسفه اجتماع؛ برانیمیر اسکپانویچ (مرگ آقای گلوزا)؛ شاهراه از ری برادبری؛ دیر شما را نمی بینم از رد برادبری؛ تجدید دیدار از جان چی ور؛ کاریکاتور از داود شهیدی؛ اندیشه های پراکنده از آلبر کامو و ....

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
663cdeaf275e4.jpg

سحر

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر دارای سه بخش است. در بخش نخست پنج مقاله از احمد شاملو (خاش "تابوئی" در پایتخت عطش)؛ منوچهر هزارخانی (یادداشت هایی درباره خصوصیات یک فرهنگ دلال)؛ باقر مومنی (میرزای علوی)؛ علی اکبر اکبری (شرکت های تجاری و مساله عرضه سهام به مردم)؛ خسرو گلسرخی (فرهنگ پویا و فرهنگ مومیایی شده)؛ کار شده است. در بخش دوم با نام شعر شعرهایی از سیاوش کسرایی، شفیعی کدکنی، خسرو گلسرخی و .... آمده است و در قسمت آخر که قصه نام دارد به قصه هایی از احمد محمود، اصغر الهی، نسیم خاکسار و فریدون تنکابنی پرداخته است

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب