می‌توان گفت یک تاریخ کامل ادبیات گذشته از حائزبودن شرایط اساسی که صحت مطالب و معتبربودن اسناد و ایجاز و بلاغت و انتخاب و ترتیب منطقی موضوعات است، باید حداقل سه مبحث اصلی را داشته باشد: نخست شرح مفید سوانح زندگانی گویندگان و نویسندگان و دانشمندان؛ دوم بیان خواص و تحولات زبان و تحقیق سبک ادوار مهم ادبی و شیوه هر یک از شعرا و نویسندگان بزرگ؛ و سوم: تحقیق و توجیه مذاهب و عقاید عمده و معروف مانند طریقه عرفان که در ادبیات ما جلوه خاصی نموده با فحص عقاید هر شاعر و ادیب مشهور از این لحاظ. محتویات این کتاب بیشتر مربوط به قسمت اول است که در آن هم محض رعایت دستور تعلیمات مدارس نظر به اختصار بوده و حتی المقدور مطالب به انشای ساده‌ای بیان و از طول مقال و تعلیل و استدلال خودداری شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65ef1ba3c7d83.jpg

جشن سده تولد توفیق فکرت

صادق رضازاده شفق

کتاب حاضر رساله ایست در جشن سده تولد شاعر شهیر ملی ترکیه، مرحوم توفیق فکرت، که مولف رساله ای مختصر درباره آن شاعر بزرگ به رشته تحریر درآورده و یک سخنرانی نیز در این مجلس که توسط انجمن دوستی ایران و ترکیه ترتیب داده شده بود کردند.

نثر/گفتگو و سخنرانی
کتاب
636d009901f7a.jpg

یک روز از زندگانی داریوش

در کتاب تاریخ سال ۱۹۳۳ ضمن کاوشهای تخت جمشید,در دیوار استحکامات,چندین هزار لوح گِلی بامتنهایی به خط میخی عیلامی بدست آمد که اسنادی مربوط به سیزدهم تا بیست وهشتمین سال فرمانروایی داریوش بزرگ میباشد. این مجموعه بخش کوچکی از بایگانی عظیم شاهنشاهی هخامنشی بود که ازهجوم اسکندر جان سالم بدر برده اند. لوح ها بصورت خام نگهداری میشده اند اما درآتش سوزی اسکندراین لوحها تصادفا درلهیب آتش پخته شدند و برای ما محفوظ ماند. این کتاب چاپ سال 1314 می باشد

کلیات/تاریخ ایران
کتاب