56163a4176331.PNG

ادبیات انقلاب در شیعه؛ ترجمه و شرح نامه ابوبکر خوارزمی به شیعیان نیشابور(جلددوم)

مکان چاپ: تهران ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی تاریخ چاپ: ۱۳۶۲ هجری شمسی تیراژ: ۱۰۰۰۰ زبان: فارسی

مرحوم صادق آئینه‌وند با نگارش کتاب «ادبیات انقلاب در شیعه» در نیمه‌ی سال 1359 و جلد دوم آن در سال 1362 ضمن معرفی شماری از شاعران متعهد شیعی در قرون نخستین اسلامی و ترجمه‌ی سروده‌های آنان از عربی به فارسی، طرحی از یک پژوهش ادبی و انقلاب فرهنگی و نمایشگاهی از فضیلت انسانی را در نبرد پیکارگران خطه‌ی آزادی با ستم و فقر و نابرابری ترسیم و عرضه می کند. کتاب در دو جلد عرضه شده است که کتاب حاضر مجلد دوم این مجموعه می باشد. آینه وند در این کتاب به معرفی زندگینامه، شخصیت، آثار، افکار و اندیشه خوارزمی، متفکر ارزشمند و صاحب فکر جهان اسلام و تشیع می پردازد. سپس متن نامه ی خوارزمی به مردم نیشابور در جریان عازم گشتن محمد بن ابراهیم به عنوان والی به سوی آن دیار را نقل و ترجمه می کند. در انتهای کتاب نیز شرحی بر این نامه می آورد. این کتاب با نگارش استاد صادق آئینه وند در سال 1362 توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی در تهران به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

662132c25ccdf.jpg

دیوان بینش (جزء دوم از کتاب دوم) مشتمل بر آثار خامه تقی بینش آق اولی

تقی بینش آق اولی

دیوان بینش در سه جلد چاپ شده است. جلد اول اشعاری که از سال 1277 تا 1299 سروده شده؛ جلد دوم آنچه از 25 شهریور 1320 به بعد تراوش یافته و خواهد یافت. اشعاری که تا سال 1277 سروده شده و کودکانه بوده و هزلها و هجوهای زننده و آنچه با مقتضای وقت ناسازگار تصور شود به چاپ نمی رسد. چاپ جلد دوم به مناسبت اینکه راجع به دوره اختناق ادبی و سیاسی بوده و بیشتر مورد توجه جامعه است بر قسمتهای دیگر مقدم خواهد بود.

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614aeb8f71022.png

شک و شناخت: المنقذ من الضلال

کتاب «المنقذ من الضلال والموصل الی ذی العزة والجلال» که در این کتاب ترجمه شده، اعتراف‌گونه‌ای است از غزالی که در آن از شک شروع کرده و به شناخت می‌رسد. این کتاب با وجود اندکی حجم و ایجاز مطلب، از شاهکارهای فرهنگ اسلامی در مبحث شناخت است. خواننده با شخصی آشنا می‌شود که قهرمان داستان هموست. این قهرمان که سال‌ها در بزرگ‌ترین دانشگاه عصر خود تدریس کرده و آوازه او در دنیای پهناور آن روزگار سخت درپیچیده است، اکنون در صفحه‌های نخست کتاب خواننده او را می‌بیند که در محسوسات شک کرده و پس از آنکه بنیاد کلیت علمی خود را درهم می‌ریزد، قدم به قدم مسئله را پی می‌گیرد تا دوباره به شناختی باورافزا و یقینی نه مانند پیش بلکه محکم و مستدل و نیرومند دست یابد.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب
5f78c24aef813.jpg

پژوهش‌هایی در تاریخ ادب

صادق آئینه وند

مطالب این کتاب، مجموعه‌ای است از پانزده مقاله که به مناسبت‌ها و در طول سالیان فراهم آمده است. پاره‌ای از این مقالات در مجلات دانشگاهها به چاپ رسیده است و برخی دیگر از آنها در کنگره‌ها و یا سمینارها ایراد شده است. سیر تالیف این نوشتارها به تتبع در تاریخ اسلام و یا ادب اسلامی، روی داشته است و رشته‌ای مربوط از حوادث مهم تاریخی و ادبی را در پی گرفته است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب