5a539a25cdeca.png

دیوان کامل میهن شاعر شیرین‌سخن سیداحمد هاتف اصفهانی

مکان چاپ: اصفهان ناشر: کتابفروشی بهار تاریخ چاپ: ۱۳۱۸ هجری شمسی زبان: فارسی

سید احمد حسینی متخلص به هاتف از شاعران قرن دوازدهم و دوران زندیه و افشاریه است. وی درنیمه اول قرن دوازدهم هجری در شهر اصفهان متولد شد. اصلیت وی از اردوباد آذربایجان بوده است. وی در زادگاهش به کسب علوم متداول خاصه طب و حکمت پرداخت و با آذر بیگدلی و صباحی بیدگلی و رفیق اصفهانی معاصر و معاشر بود که همگی آنان از شاگردان میر سیدعلی مشتاق اصفهانی بوده‌اند. هاتف سرانجام در قم درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد. بعضی از تذکره‌ها فوتش را در کاشان و مدفنش را در قم می‌دانند. دیوان او مرکب از قصاید و غزلیات و مقطعات و رباعیات است. ترجیع‌بند معروف وی که دارای پنج بند و در موضوع وحدت وجود است هاتف رابه حریم استادان بزرگ نزدیک می‌کند.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

606c622c284d5.png

ترجیع بند معروف از هاتف اصفهانی و مخمس مشهور از شیخ بهاءالدین آملی

سیداحمد هاتف اصفهانی

این کتابچه که در ضمیمه کتاب سال فردوسی به انتشار درآمده، دربرگیرنده ترجیع‌بند معروفی از هاتف اصفهانی و مخمس مشهوری از شیخ بهاءالدین آملی می‌باشد.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
5f5fa11f650c8.png

دیوان هاتف اصفهانی یگانه شاعر شیرین‌سخن قرون اخیر به انضمام اشعار رشحه دختر هاتف

سیداحمد هاتف اصفهانی

سیداحمد هاتف اصفهانی از شعرای نامدار قرن دوازدهم هجری است که در انواع سخن از قصیده و غزل و قطعه دستی قوی داشته با این حال عمده شهرتش به سبب ترجیع‌بند عارفانه و لطیف اوست که زبانزد خاص و عام بوده و وی را از دیگر معاصران و همگنانش چون شعله، مشتاق، آذر، نصیر، عاشق و صباحی مشهورتر کرده است. دیوان این گوینده شیرین‌بیان در سال 1314 شمسی برای نخستین بار منتشر شده است؛ این چاپ از روی متن اولیه کتاب تجدید طبع گردیده و به انضمام آن اشعار رشحه دختر هاتف نیز آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب