منابع مشابه بیشتر ...

66841a00074f8.jpg

انشاء و نامه نگاری نوین به انضمام قواعد علم سیاق

محمد خالقی

در این کتاب به نمونه های مختلفی از نامه های مبنی بر احتیاجات زندگی برمیخوریم که با مطالعه و ممارست آن میتوان نامه های خوب تنظیم و مطالب خود را به طریق بهتری به مخاطب رساند.

6683f98588a15.jpg

جشن سده تولد توفیق فکرت

صادق رضازاده شفق

با اقدام موثر رضاشاه و آتاتورک روابط دیرین دینی و ادبی و اجتماعی و سیاسی میان دو ملت ایران و ترکیه احیا شد و رشته یگانگی میان دو کشور و دو ملت روی پایه محکم تفاهم و توافق بین طرفین استوارتر از هر زمان گشت و این دوستی موجب تشکیل انجمن دوستی ایران و ترکیه شد و یکی از اقدامات فرهنگی این انجمن این است که در دی 1346 در جشن سده تولد شاعر شهیر ملی ترکیه یعنی مرحوم توفیق فکرت که مقام او در ردیف گویندگان بزرگ بیداردل و حق پرور سخن پرداز جهان بس ارجمند است شرکت کند و در راه تحقق این هدف عالی انجمن دوستی ایران و ترکیه مهیای اقدام شده است....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56e96166d033d.jpg

شاعران همعصر رودکی

احمد اداره چی گیلانی

شعر با زبان فارسی پیوند دیرینه دارد. قدیمی ترین متون فارسی،‌ سروده های مذهبی زردشت، آموزه های اخلاقی و فلسفی (گاته ها و یشت ها) به شعر از زبان اوستایی باقی مانده اند. شعرهای دوره های ساسانی و اشکانی نیز گواه بر شعر و شاعری نزد ایرانیان است. با اسلام زبان پهلوی یک باره از بین نرفت و تا قرن هفتم در لهجه های محلی باقی ماند. در زمان سامانیان نیز زبان دری یا پارسی زبان رسمی شد و شعر و ادب فارسی رونق گرفت. شاعرانی چون کسایی، فرخی، دقیقی، شهید بلخی و ... مربوط به همین دوره یعنی سده چهارم هستند. با این همه ابیات کم و پراکنده ای از آنان به دست ما رسیده است. با وجود اینکه همین تک بیت ها، در تحقیقات زبان شناسی و تحول و تکوین آن سودمند است اما معیار داوری درباره شعر شاعران نمی شود. دکتر احمد اداره چی گیلانی در تحقیقی پنج ساله شرح حال مختصری از پنجاه شاعر همعصر رودکی را از میان متون، فرهنگها و تراجم را فراهم آورده و در پایان کتاب نیز فهرست اعلام، شهرها، رودها و کوه ها، فهرست کتاب ها و مجلات و مآخذ کتاب تهیه شده است. این اثر تحقیقی، در سال 1370 ش توسط بنیاد انتشارات موقوفه دکتر محمود افشار به طبع رسیده است.

شرح حال/تذکره و تراجم پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب