انتخاب بجا و درست کتاب برای کتابخانه، ستون اصلی خدمات کتابخانه است. هدف برنامه‌ریزی‌های فنی و خدماتی کتابخانه‌ها در راه تسهیل دستیابی مراجعه‌کنندگان به مجموعه کتابخانه و حصول شناخت و آگاهی از محتویات آن آنگاه قرین با موفقیت خواهد بود که محتویات مجموعه بر اساس ضوابط و اصول درست و متعارف، سنجیده و انتخاب شده باشد. در بررسی مسائل انتخاب کتاب نه تنها دست‌یافتن به معیارهای ارزش‌یابی کتاب و دیگر مواد کتابخانه‌ای لازم است، بلکه شناخت دقیق و کافی از جامعه استفاده‌کننده کتابخانه و پی بردن به نیازهای واقعی آنان به انواع کتاب ها و دیگر مواد کتابخانه‌ای برای اتخاذ سیاست درست انتخاب از ضرورت خاصی برخوردار است. این کتاب با توجه به این هدف و به قصد روشن کردن پیوندها و ارتباط‌های هدف‌ها و جامعه هر کتابخانه با مجموعه آن نگارش یافته و به دو قسمت اساسی و یک بخش پیوندها تقسیم می‌شود. بخش‌های اول تا پنجم که در آنها مسائل مربوط به شناخت جامعه هر کتابخانه و اصول و خط مشی انتخاب کتاب مورد بحث قرار گرفته و در بخش‌های ششم تا نهم کوشش شده معیارهایی برای شناخت ارزش‌های کتاب به دست داده شود.

منابع مشابه بیشتر ...

60755a3e15e48.png

اصول تدوین فهرست موضوعی در نوشته‌های زبان فارسی

هوشنگ ابرامی

یکی از مسائل حساس در علوم کتابداری، تجزیه و تحلیل موضوعی در زبان فارسی است: چگونه با توجه به ترکیب و ساختمان زبان فارسی و با در نظر داشتن کیفیت‌هایی که خواننده ایرانی با آنها آشناست، فهرست موضوعی الفبایی را باید در این زبان به وجود آورد. در یک فهرست شماره‌های طبقه‌ای که نوعی زبان مصنوعی است، برای هر فردی گرچه در علوم کتابداری تخصص داشته باشد، به طور کامل و دقیق معلوم نیست. سرعناوین موضوعی نیز به دلیل درهم‌شکستن قواعد زبان طبیعی، یافتن موضوع موردنظر را دشوار می‌کند. ترجمه سرعناوین موضوعی از زبانی به زبانی دیگر کاری است بیهوده و دشواری‌زا، چه آنکه هر زبانی قواعد دستوری و واژه‌هایی خاص خود دارد. این کتاب درباره این موضوع به نگارش درآمده است.

5dc1cb55eb934.png

پژوهش ادبی؛ سرشت، شیوه‌ها، متن‌ها، منابع

شوقی ضیف

این کتاب در واقع شیوه‌نامه‌ای است درباره چگونگی انجام تحقیقات ادبی و روش‌های تدوین یک پژوهشنامه. دکتر شوقی ضیف که خود صاحب آثاری در زمینه ادبیات و نقد ادبی است، در چهار بخش اصلی این کتاب به تعریف پژوهش ادبی، معرفی شیوه‌های گوناگون تحقیق، چگونگی برخورد با متون کهن و روش استفاده از منابع پرداخته است. در معرفی روش‌های تحقیق ابتدا شیوه قدما یعنی راویان شعر و حدیث توضیح داده شده و سپس به تفصیل از رویکردهای امروزی تحقیق و شیوه‌های نقد سنت بوو، لانسون، کنت برک و دیگران سخن به میان آمده و دیدگاه‌های مختلفی که می‌توان از منظر آنها به یک اثر ادبی نگاه کرد بررسی شده است.