5cbf4e04af452.png

اولین چاپخانه ایران و فهرست چاپخانه‌های اصفهان

مکان چاپ: اصفهان ناشر: مؤلف تاریخ چاپ: ۱۳۷۹ هجری شمسی زبان: فارسی

اختراع و صنعت چاپ به‌یقین یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اختراع‌های دنیاست که با رونق چاپ و نشریات گوناگون مخصوصا چاپ رنگی، بیان اهمیت و ارزش آن کار آسانی نیست. در این کتابچه مؤلف کوشش کرده است تاریخچه چاپ و چاپخانه را در اصفهان به خواننده معرفی کند؛ چراکه اصفهان مرکز هنر و صنعت می‌باشد و تا زمان انتشار این کتابچه، کوشش چندانی در این راه به عمل نیامده است. اولین کتاب در ایران در سال 1638 میلادی مطابق با سال 1017 هـ.ش با کوشش خاچادور گساراتسی به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5cb8c6dec9741.png

صنعت چاپ

هوشنگ دانشور

اگر صنعت چاپ بزرگ‌ترین اختراع بشری نباشد، حداقل مفیدترین آنهاست. چاپ وسیله ابراز احساسات و تفکرات هزاران تن از دانشمندان، هنرمندان و فیلسوفان برای میلیون‌ها تن از مردم است. بنابراین چاپ بزرگ‌ترین وسیله تفهیم و آسان‌ترین وسیله نشر و تعمیم فرهنگ و هنر و فلسفه و مذهب است. این کتاب مجموعه ارزنده‌ای است از رموز و فنون مختلف چاپ که با در نظر گرفتن مراحل تاریخی این صنعت، نکته به نکته گردآوری و تدوین شده است. جالب‌تر آنکه نویسنده کوشیده تا حد ممکن مطالب فنی و دقیق را به زبانی بسیار ساده ارائه نماید.

588a5d482e5b9.jpg

سفرنامه میرزا صالح شیرازی

میرزا محمد صالح شیرازی (1790 – 1845 میلادی) از نخستین دانش ‌آموختگان ایرانی در اروپا و ناشر روزنامه کاغذ اخبار، نخستین روزنامه در ایران با چاپ سنگی و به خط نستعلیق است. میرزا صالح در سال 1815 میلادی به فرمان عباس میرزا نایب‌ السلطنه برای تحصیل از تبریز به انگلستان فرستاده شد. این مسافرت سه سال و نه ماه به طول انجامید و میرزا پس از یادگیری زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، تاریخ، طبیعیات و فن چاپ و حکاکی به ایران بازگشت. در این فاصله زمانی به نگارش سفرنامه خود از این مسافرت پرداخت. سفرنامه او زمینه ساز آشنایی ایرانیان با تمدن و تجدد غرب، مخصوصا ورود آرا و افکار نوی سیاسی اجتماعی شد. این اثر در ورود افکار جدید و مترقی اروپا مخصوصا ورود افکار جدید سیاسی اهمیت زیادی دارد و اشاره به مفاهیمی چون آزادی، انتخابات، مساوات و... بر ذهن خواننده ایرانی که در جامعه قاجاری زندگی می‌کرد، تاثیرات شگرفی نهاد. کتاب پیش رو که به کوشش اسماعیل رائین و با تصحیح محمد شهرستانی آماده شده، توسط نشر روزن در سال 1347 به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fdb153730008.png

تاریخ جلفای اصفهان

این کتاب، مهم‌ترین اثر تاریخی است که درباره جلفای اصفهان به رشته تحریر درآمده است. این کتاب شامل حوادث تلخ و وقایع خوش یک قوم است در گوشه جنوب غربی اصفهان، شرح شادمانی‌های بزرگ و ثروت هنگفت این قصبه در زمان صفویان و فلاکت و تیره‌روزی‌های آن بعد از زوال دولت ایشان. در این کتاب افزون بر اشاره به تاریخ این منطقه و مردمان آن، شرح کوتاهی از زندگی مورخ نیز آورده شده است. این کتاب، درواقع سرگذشت واقعی ارمنیان در طی سه قرن و نیم زندگی است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب