شناخت دهخدای شاعر از آن‌رو ضرورت دارد که نه‌تنها شعر استوار و پرجان و جوهری ساخته که گاه با آثار اساتید فن پهلو می‌زند، بلکه هم از آن‌روی که دهخدا یکی از معدود کسانی که است که پیش از نیما آغاز به نوآوری در شعر فارسی کردند. البته این نوآوری در نخستین نگاه، بیشتر جنبه نوآوری فکری دارد تا قالب تازه و فکر نیز بنا به اقتضای زمان یا از سیاست و جامعه و انقلاب است یا یورش به خرافه و قشری‌گری و دورماندگی از مدنیت و تکامل علوم مختلف. در این کتاب که با زندگینامه دهخدا آغاز می‌شود، بحث درباره اشعار او در ادامه آمده و سپس نمونه‌هایی از انواع شعرهای دهخدا معرفی شده و پیش از هر شعر تعریف و توضیحی کوتاه، شأن نزول یا انگیزه سرایش نیز اغلب روشن شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff1ba4e8ca5f.png

سرچشمه‌های مضامین شعر ایرج میرزا

ولی الله درودیان

در یک نگاه کلی می‌توان گفت تمامی شاعران مطرح دوران مشروطیت به انگیزه نوجویی و نفس زدن در هوای تازه و رهایی از بن‌بست تقلید و تکرار که شعر دوران قاجار بدان مبتلا بود، به ترجمه شعر و ادب غربی که در نشریه‌های این دوران به فراوانی آمده، عنایت داشته‌اند و از انجا که خود با زبان فرانسوی یا انگلیسی آشنا بوده‌اند، احتمالا از متن اصلی بهره برده‌اند. در دیوان ایرج میرزا، یک قصیده، چهار قطعه و نه مثنوی وجود دارد که سرچشمه الهام و مضمون آنها منابع ادب شرقی و غربی است. این کتاب بررسی درباره این تأثیرپذیری در شعر ایرج میرزا است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
5f74e158dc433.jpg

برگزیده و شرح آثار عبید زاکانی

در این کتاب تلاش شده که تصویری کامل از زمانه و آثار عبید ارائه شود، اما برای پرهیز از سوء تفاهمات احتمالی از پاره‌ای از طنزهای درخشان عبید چشم پوشی شده است. ماخذ نویسنده در این کتاب، کلیات عبید است با مقدمه زنده‌یاد عباس اقبال آشتیانی که در 1343 ش به کوشش دکتر پرویز اتابکی چاپ و منتشر شده است. ایشان حکایتهای عربی رساله دلگشا را ترجمه و بعضی واژه‌ها را معنی کرد‌ه‌اند و سرچشمه مضامین برخی از حکایت‌های عبید را بازنموده‌اند. نویسنده در این رساله با استفاده از آثار عبید، چاپ تاجیکستان، نویسنده اصلی "تعریفات ملا دوپیازه" را که تاکنون ناشناخته بود، شناسانده است

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب