منابع مشابه بیشتر ...

602a887cbd04b.png

نقد آگاه در بررسی آراء و آثار (مجموعه مقالات) جلد 4

گروهی از نویسندگان

این کتاب دربرگیرنده نوشتارهایی در موضوعات نقد و بررسی، مسائل روان‌شناسی و زبان‌شناسی، بحث و نظر، مسائل ترجمه، ترجمه مقالات خارجی، و بررسی‌های کوتاه می‌باشد. عناوین برخی از نوشتارها به این ترتیب است: ای.جی. ایر و فلسفه قرن بیستم/ ضیاء موحد، نگاهی به ده کتاب جدید سینمایی/ وازریک درساهاکیان، نظام فئودالی در اروپا/ فیروز توفیق، مشق و سرمشق/ آذر نفیسی، مسئله اصطلاحات در ترجمه/ علی صلح‌جو، سخنی با پیر مترجمان/ باقر پرهام و .... .

5fb1076b43a6b.png

زبان‌شناسی و سبک‌شناسی در ادبیات و ادبیات عامه

سعیده شجاع رضوی

این کتاب دربرگیرنده گوشه‌هایی است از زبان‌شناسی همراه با ادبیات عامه ایران در دوران کنونی. ملاک نویسنده درباره پیداکردن ادبیات عامه، گفته‌هایی غیر از سخنان معمول مردم است که دارای خصوصیت سادگی و عمق می‌باشند. با این ویژگی ضرب‌المثل‌ها، جک‌ها، اشعار محلی با آهنگ و بی‌آهنگ، شعر کودکان، طنز مطبوعاتی، تصانیف از سایر دسته‌های ادبیات جدا می‌شوند. در بخش اول کتاب کوشیده شده زبان‌شناسی به صورت کاربردی و کلیدی در ادبیات نشان داده شود و بخش دوم اشارات مختصری است به چگونگی بافت ادبیات عامه و رابطه متقابل آن با فرهنگ و تأثیرپذیری شعر از این دانش غنی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57b4a69af17ad.PNG

ضرورت تصحيح انتقادي ديوان خواجوي کرماني

حسین جلال‌پور

ديوان خواجوي کرماني که شامل قصايد، غزليات، قطعات، ترکيبات، ترجيعات، مسمط‌ها و رباعيات اوست، با همه اهميتي که از جنبه‌هاي متعدد مي‌توان براي آن متصور بود، از جمله ديوان‌هايي است که تاکنون بيش از يک بار تصحيح نشده است. اين تصحيح به اهتمام احمد سهيلي خوانساري در سال 1336 صورت گرفته که اشکالات فراواني دارد. از جمله اشکالاتي که به اين تصحيح وارد است، اين نکته است که از همه نسخه‌هاي موجود ديوان استفاده نشده. نيز از نسخه‌اي که نسخه اساس آن تصحيح بوده بکرات و بي هيچ دليل متن‌پژوهي عدول شده است. در اين مقاله جوانب مختلف اين تصحيح ارزيابي شده است و در خلال آن نمايان مي‌شود که تصحيح ديوان يکي از بزرگ‌ترين شاعران زبان فارسي تا چه اندازه از شيوه تصحيح انتقادي به دور افتاده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
56561c0e56db8.PNG

واژه‌های ویژه دامداری در گویش گناوه

حسین جلال‌پور

گردآوری اطلاعات به روش میدانی و بر پایه مشاهدات نگارنده انجام شده است. آشنایی نگارنده با گویش گناوه محکی است بر صحت کاربرد واژه‌ها. در این تحقیق از روش گفت‌وگو با گویشوران و ضبط داده‌ها استفاده شده است. جامعه بررسی شده شامل چوپانان، گله‌داران و کسانی بوده است که به صورت مستقیم با دام سروکار دارند. مواد این پژوهش در محدوده جغرافیایی دشت لیراوی و منطقه حیات‌ داوود جمع‌آوری شده است. مصاحبه‌ها، همه با افراد بومی و ساکنان اصیل در روستا‌های این مناطق انجام شده است. در این تحقیق با بیش از 30 گویشور در گروه‌های سنی 35 تا 75 سال، مرد، کم‌سودا و بی‌سواد مصاحبه به عمل آمده و داده‌ها بر روی نوار ضبط و پس از آن آوانگاری شده است.

دستور زبان/گویش و لهجه
مقاله