5f42a342cea32.png

معنی حرف؛ آیین درست گفتن و درست نوشتن در زبان پارسی

مکان چاپ: تهران ناشر: چاپ پیروز تاریخ چاپ: ۱۳۵۳ هجری شمسی زبان: فارسی

چون حرف‌های زبان پارسی هر یک در لغت‌های مختلف ـ به نسبت قرار گرفتن آنها در اول یا آخر کلمه یا آنکه به تنهایی آورده شود ـ دارای معنی‌های گوناگون می‌باشد و نیز گاهی اوقات این حرف‌ها در لغت‌های مختلف تبدیل به حرف دیگری می‌شود و اکثر نوباوگان تحصیل نمی‌دانند چرا مثالاً فیل در جایی پیل یا سوزم تبدیل به سوجم شده است، نویسنده با جمع‌آوری و تنظیم نوشته‌‌های بزرگان ادب فارسی، در ابتدای گفتار معنی حرف‌ها را آورده تا بدین وسیله بتواند کمکی به پیشبرد دانش نوجوانان بنماید.

منابع مشابه بیشتر ...

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

653d2d27902c8.jpg

درست بنویسیم، درست بخوانیم

نظام الدین نوری

زبان شیرین فارسی با پیشینه سه هزار ساله خود، فراز و نشیبهای زیادی را سپری کرده است. آغاز گسترش این زبان که با تشکیل دولت ماد آغاز می شود، آگاهی درستی در دست نیست، زیرا دوره کوتاه حکومت ماد، مجالی برای ترویج آن نبوده است. اما آنچه امروزه از آن برداشت می شود، زبان فارسی مادها، پایه زبان کردی امروز به ویژه زبان مردم اورامان است. زبان پارسیان، فارسی باستان بوده که یکی از زبانهای کهن ایرانی است. زبانهای ایرانی جزو زبانهای هند و اروپایی، شاخه ای از زبانهای هند و اروپایی است. این زبان با زبانهای مادی جدایی عمده ندارد. این هر دو زبان، آریایی شمرده شده و با زبانهای خوارزمی، سغدی، اوستایی، سکایی، و نظایر اینها خویشاوندی داشته است. باید بدانیم که در ایران کهن زبان فارسی در همه جا به یک شیوه جاری نبوده است، چنانکه امروزه هم در گیلان و مازندران و کردستان و لرستان و خراسان و اصفهان و یزد و کرمان و فارس با نواها و شیرینی هایی که در زبان و گویش آنها وجود دارد، همه اینها زبان فارسی است. در ایران باستان هم گویشها و نواهای زبان فارسی گوناگون بوده و هر دوره گویش مردمی که دولتمردان از میان آنها بر می خواسته اند، زبان رسمی روزگار می شده است...