وحشی بافقی که دوران زندگانی او مقارن با روزگار سلطنت شاه طهماسب صفوی بوده است، بی‌گمان یکی از برجسته‌ترین شاعران سده دهم هجری ایران است. در دورانی که او به سرودن شعر آغاز کرده بود، دیرگاهی بود که چراغ ادب فارسی رو به خاموشی نهاده و به انحطاط می‌رفت و این آفت میراث حملات چنگیزخان و تیموریان ستمکار و بازماندگان آنان به این سرزمین پهناور بود. از وحشی بافقی اقسام مختلف شعر از قصیده و غزل و قطعه و رباعی و ترکیب‌بند و ترجیع‌بند و مثنوی باقی مانده و اشعار وی از شاهکارهای سرایندگان سده دهم هجری به شمار می‌رود.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

64a173d8701b8.jpg

دیوان وحشی بافقی

محمدحسن سیدان

مولف در مورد کتاب میگوید: از دیرباز به شعرهای دلپذیر و دل نشین وحشی بافقی یزدی عشق می ورزیدم. و در هر فرصتی که دست می داد، از نسخه های چاپی و سنگی و خطی کتابخانه های مختلف ایران و پاکستان بهره می بردم. قضا را نشریه طلایه بازنگری کلیات وحشی را به اینجانب واگذار کرد. تردیدی نیست که با پیدا شدن نسخه های خطی جدید و جنگها و تذکره شعرا، روز به روز آثار مشاهیر ادب این کشور جامع تر می شود و چاپهای جدیدتری در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. البته این به معنای نفی زحمات و خدمات محققان و دانشمندانی که سالیان درازی از عمر خود را یکسره صرف پژوهش و تصحیح آن کرده اند، و تقدم فضل دارند، نیست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f0f3b4bbd841.png

دیوان کامل شمس‌الدین محمد وحشی بافقی

کمال الدین محمد وحشی بافقی

وحشی بافقی از سخنوران نامدار قرن دهم هجری است؛ اما چنان‌که باید مقام ادبی او در تاریخ ادبیات فارسی معین و محقق نشده است. وحشی آثاری را که از خود به یادگار گذاشته، عبارتند از: دیوان غزلیات، قصاید، خلد برین، فرهاد و شیرین، ناظر و منظور، رباعیات و .... . فرهاد و شیرین را در اواخر عمر نظم کرده و قبل از اتمام شاعر رهسپار آخرت شده است. در این کتاب دیوان اشعار او و منظومه‌هایش آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
5ee247371b0bf.png

برگزیده اشعار وحشی بافقی

کمال الدین محمد وحشی بافقی

کمال‌الدین وحشی بافقی از شاعران مشهور قرن دهم هجری است که به روایتی در سال 939 قمری یعنی در اواخر پادشاهی اسماعیل اول صفوی در بخش بافق به دنیا آمد. او مردی وارسته و افتاده و مانند سایر سخنوران به خودستایی نپرداخته و هیچ‌گاه خود را همتای شاعران بزرگ به شمار نیاورده است. با آنکه قصاید وحشی در مقام مقایسه با قصاید پیشینیان برابری نمی‌کند؛ ولی غزل‌هایش بسیار لطیف و زیباست. بیشتر شهرت وی به سبب ترکیب‌بند «شرح پریشانی» است که در زبان فارسی مورد توجه عام و خاص است. او در سال 991 از جهان رخت بربست و به سرای دیگر شتافت. در این کتاب چند غزل و قطعه و ترکیب‌بند از وحشی بافقی آورده شده تا علاقمندان‌ با وحشی و عشق پاک و اشعار نغز او آشنایی بیشتری پیدا کنند.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب