زبان عبارت است از کلماتی که برای بیان مقصود خاصی انتخاب شده و با نظم معینی با ادات به‌ هم بافته شده باشند. زبان بر سه شکل است: زبان اشاره، زبان شفاهی یعنی آنچه می‌گوییم و می‌شنویم و دیگری زبان کتبی یعنی آنچه می‌نویسیم و می‌خوانیم. باید همکاری چشم و گوش یا جانشینی چشم به جای گوش را شاه‌کلید تعلیم زبان به کرولال‌ها دانست و روش شفاهی را راه صحیح تعلیم و تربیت آنان دانست. در این کتاب روش تدریس دو کتاب «دویدم و دویدم» و «زیر گنبد کبود» به دانش‌آموزان کرولال آموزش داده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

631360d297cdf.png

فرهنگ توضیحی زبانشناسی کاربردی لانگمن

جک ریچارد, جان پلت, هایدی وبر

این فرهنگ تخصصی دربرگیرنده اصطلاحات تکنیکی و بسیار متداول در هشت حوزه مختلف زبان‌شناسی و آمزوش زبان است که عبارتند از: زبان‌شناسی مقدماتی (شامل آواشناسی، واج‌شناسی، نحو، واژه‌شناسی، معناشناسی و ....)؛ دستور زبان انگلیسی (و توصیف ساختارهای آن به شیوه سنتی، ساخت‌گرایی، نقش‌گرایی، گشتاری، نقش‌گاهی و نظیر آن)؛ تجزیه و تحلیل گفتمان؛ جامعه‌شناسی زبان (حاوی گونه‌های طبقاتی، لهجه‌های جغرافیایی، زبان‌های میانجی، توانش تکلمی، دوزبانگی، دوگویشی، دولهجه‌ای و مانند آن)؛ روان‌شناسی زبان (دربرگیرنده مسائل فراگیری زبان اول، آموزش زبان‌های دوم و خارجی، آموزش زبان برای اهداف ویژه و ....)؛ تدریس مهارت‌های زبان؛ شیوه‌ها و روش‌های تدریس زبان خارجی؛ آزمون زبان و آمار پایه.

5f7af903b904e.png

راهنمای تدریس کتاب فارسی پنجم دبستان

حسن انوری

این سلسله کتاب‌ها در سال‌های دهه پنجاه به منظور راهنمایی برای معلمان کلاس‌های دوم تا پنجم دبستان و برای تدریس کتاب فارسی این کلاس‌ها تألیف شده است. این راهنمای تدریس همراه با کتاب درسی بود که بر اساس جدیدترین روش‌های تدریس هر یک از مواد درسی ارائه شده بوده است. در این کتاب‌ها ابتدا مقدمه‌ای درباره زبان آموزی و معرفی کتاب سال مربوطه آورده شده و سپس روش تدریس هر درس به طور جداگانه آورده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f6ccc367c2c4.png

روش تدریس زبان فارسی

ثمین باغچه‌بان

نویسندگان در این کتاب روش تدریس زبان فارسی به کودکان را تبیین و بررسی کرده‌اند. ابتدا کلیاتی درباره تعریف زبان‌آموزی و هدف زبان‌آموزی در دبستان آورده شده و در فصل دوم به تبیین زبان‌آموزی در سه دوره ابتدایی پرداخته شده است. فصل سوم درباره وسایل کمک‌آموزشی و اصلی زبان فارسی در دبستان است. در بخش دوم کتاب نیز موضوع روش تدریس زبان فارسی به کودکانی که با زبان یا لهجه محلی سخن می‌گویند، تبیین شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
59db5f7856d4d.png

فرهاد، شیرین، مهمنه‌بانو و آب سرچشمه بیستون

این نمایشنامه از ناظم حکمت طرح دیگری است از قصه «شیرین و فرهاد» که مضمون اصلی آن از این قرار است: شیرین که خواهر کوچک‌تر مهمنه بانو (سلطان شهر) است به فرهاد که نقاش قصر آنهاست، دل می‌بازد. فرهاد نیز دلباخته شیرین می‌شود. دایه شیرین، مهمنه بانو را از این دلباختگی آگاه می‌کند. مهمنه بانو خود نیز عاشق فرهاد است؛ اما او خواهر خود را بسیار دوست دارد؛ از این‌رو بین عشق به خواهر و عشق به فرهاد درمی‌ماند. سرانجام خشمی از درماندگی بین دو عشق در او پدید آمده بر فرهاد فرود می‌آید و تصمیم می‌گیرد او را در راه کاری غیرممکن قرار داده نابودش سازد. بر این اساس چنین پیشنهاد می‌کند که شیرین را به این شرط به فرهاد بدهد که او بتواند از میان کوه به شهر آب برساند .... در پایان کتاب نیز بخش‌هایی از چند نامه را که ناظم حکمت به سال 1948 در زندان برای همسرش فرستاده است، آورده شده است.

هنر/متون نمایشی/نمایشنامه خارجی
کتاب