این کتاب مجموعه‌ای است از تمرین‌های دستور زبان فارسی همراه با پاسخ آنها که در بخش دوم کتاب آمده است. تمرین‌ها از نوع بسیار ساده شروع می‌شود، اندک‌اندک تنوع یافته و به تمرین‌های دشوار ختم می‌گردد. برخی از این تمرین‌ها استخراج شده از کتاب‌های دستور زبان که برای مدارس و دانشگاه‌ها به ویژه کتاب‌هایی که برای آموزش مکاتبه‌ای در دانشگاه‌ها توسط نویسنده نوشته شده است و بسیاری دیگر از تمرین‌هایی است که در طی سال‌های متمادی تدریس دستور زبان در کلاس‌های رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم داده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

64d8d63906715.jpg

فرهنگ دستوری

محمد مهیار

دست يافتن به فرهنگ جامع واژگان و اصطلاحات زبان فارسي ، آرزويي است كه هر فارسي زباني كه به نوعي با انديشه و كتاب سرو كار دارد در فكر خود مي پرورد ؛ و تلاش در اين راه وجهه همت بسياري از خدمتگزاران به فرهنگ و تمدن و ادبيات فارسي و ايراني است. اما اين مهم بدون حصول مقدماتي چند ميسرنمي شود ، يكي از اين مقدمات ، تاليف و تدوين واژه نامه هاي اختصاصي در رشته ها وفنون و علوم مختلف است .البته تدوین فرهنگ اختصاصی برای رشته ای خاص در زبان فارسی سابقه ای بس طولانی دارد و عمر آن کمتر از درازنای تاریخ نظم و نثر فارسی نیست، به گونه ای که یکی از قدیمی ترین کتب منثور زبان فارسی، فرهنگ اختصاصی در مفردات طب است، موسوم به الابنیه عن حقائق الادویه که در واقع توجه پیشینیان ما به این شاخه از فرهنگ نویسی را نشان می دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634ac4aa1c95a.jpg

فارسی برای کلاس دوم دبستان (سال 1347)

حسن انوری

کتاب درسی "فارسی برای کلاس دوم دبستان" تالیف لیلی ایمن، با همکاری حسن انوری، توسط انتشارات سازمان کتابهای درسی ایران در سال 1347 منتشر شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب
63299edb290c3.png

فرهنگ نام سخن

حسن انوری

این کتاب مجموعه‌ای است از نام‌هایی که معمولاً در ایران از سوی پدران و مادران برای فرزندان انتخاب می‌شود. افزون بر آن شماری واژه خوش‌آهنگ نیز که می‌تواند به عنوان نام به کار رود و همچنین نام‌های قدیمی که در کتاب‌های تاریخی و ادبی آمده، بر آن افزوده شده است. در این کتاب کوشیده شده تا حد امکان ریشه نام‌ها مشخص شود و اگر در طول تاریخ شخصی نامدار بدان نام نامیده شده است، به اختصار معرفی شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب