دست يافتن به فرهنگ جامع واژگان و اصطلاحات زبان فارسي ، آرزويي است كه هر فارسي زباني كه به نوعي با انديشه و كتاب سرو كار دارد در فكر خود مي پرورد ؛ و تلاش در اين راه وجهه همت بسياري از خدمتگزاران به فرهنگ و تمدن و ادبيات فارسي و ايراني است. اما اين مهم بدون حصول مقدماتي چند ميسرنمي شود ، يكي از اين مقدمات ، تاليف و تدوين واژه نامه هاي اختصاصي در رشته ها وفنون و علوم مختلف است .البته تدوین فرهنگ اختصاصی برای رشته ای خاص در زبان فارسی سابقه ای بس طولانی دارد و عمر آن کمتر از درازنای تاریخ نظم و نثر فارسی نیست، به گونه ای که یکی از قدیمی ترین کتب منثور زبان فارسی، فرهنگ اختصاصی در مفردات طب است، موسوم به الابنیه عن حقائق الادویه که در واقع توجه پیشینیان ما به این شاخه از فرهنگ نویسی را نشان می دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

66291d0837a6f.jpg

فرهنگ خیام فارسی

م. ع. ت

فرهنگ حاضر مرکبی از واژه های عربی، فارسی، ترکی، فرانسه ولاتین (به ضمیمه واژگان نو فرهنگستان) است که داخل زبان فارسی شده و به طورکلی مورد استفاده عموم طبقات قرار خواهد گرفت و به خاطر سهولت در تلفظ که مراجعین گمراه نشوند و همه کس به آسانی بتواند تلفظ صحیح هر واژه ای را پیدا کند لغات این فرهنگ را به وسیله اعراب و زیر و زبر مشخص کرده و از طریق ای که در سایر لغت نامه ها برای تعیین تلفظ انتخاب گردیده و برای همه کس قابل استفاده نیست چشم پوشی شده است.

65e5da5cb844a.jpg

درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی - جلد دوم

باقر ساروخانی

در کتاب درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی دكتر ساروخاني از استادان قديمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، متخصص در جامعه شناسي خانواده و ارتباطات جمعي است و اين امر در توصيف او در واژه هاي مربوط به اين دو رشته مشهود است. دكتر ساروخاني در دايرة المعارف علوم اجتماعي علاوه بر معاني واژه ها، توصيف دقيق و مبسوطي از هر واژه را با ذكر مسائل جانبي و گاه نظر يات مربوط به واژه ها را آورده است و از اين طريق فرهنگ واژگان را به يك دايرة المعارف تبديل كرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6546431fa390e.jpg

فرهنگ لغات و کنایات دیوان مسعود سعد

محمد مهیار

در این مجموعه، لغات، ترکیبات، اصطلاحات و کنایات دیوان مسعود سعد‌‌ تشریح و تفسیر شده است .این فرهنگ بر اساس تصحیح دکتر مهدی نوریان فراهم آمده و در آن واژه‌ها و اصطلاحات مورد بحث به ترتیب الفبایی تنظیم شده است. معنی هر واژه با یک تا سه شاهد شعری همراه است .صفحات پایانی به فهرست منابع و ماخذ اختصاص دارد.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
58b8419b13b3b.jpg

جان معنی - زندگی و شعر کمال الدین اسماعیل

محمد مهیار

کمال ‌الدین اسماعیل بن محمد فرزند جمال‌الدین عبدالرزاق اصفهانی و شاعر نیمه نخست قرن هفتم هجری است . این قصیده‌ سرای بزرگ ایرانی به دلیل معانی باریک نهفته در شعرش به خلاق المعانی معروف بود. وی علاوه بر باریک‌ اندیشی و دقت در خلق معانی، در التزامات دشوار و آوردن ردیف‌های مشکل شهرت دارد. او که شاعری مداح به شمار می آید، در لابلای مدایح خویش نکات حکمی و زیبایی قرار داده است. کمال‌الدین اسماعیل در ادبیات ترکی عثمانی نیز به‌خوبی شناخته ‌شده است و از او الگوی بسیار مناسبی برداشت کرده بودند. در کتاب پیش رو که به قلم محمد مهیار تحریر شده است، پس از مقدمه ای در خصوص اوضاع زمانی، نام و نسب، موطن، مذهب، فرزندان و ممدوحان کمال الدین اسماعیل به متن و شرح قصیده ها و ترکیب بندها، غزل ها و رباعیات این شاعر پرداخته است که در سال 1378 توسط انتشارات باورداران به چاپ رسیده است.

شرح حال/تک نگاری پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب