در این کتاب ابتدا شرحی مختصر نگاشته شده که زبان پهلوی در چه مرحله‌ای از تاریخ زبان‌های ایرانی قرار می‌گیرد، چرا پهلوی نامیده می‌شود، آثار کتیبه‌ای و کتابی این زبان‌ها کدام‌ها هستند و بعد همراه با توصیف الفبای پهلوی و چگونگی اتصال حروف با یکدیگر، نمونه‌ای از الفباهای زبان‌های ایرانی میانه غربی نیز عرضه شده است. آنگاه به توصیف مختصری از دستور زبان پهلوی پرداخته شده است. سپس متونی از چند کتاب پهلوی به عنوان نمونه برگزیده شده است. همه واژه‌های این متن‌ها به خط پهلوی همراه با حرف‌نویسی و آوانویسی آنها به خط لاتین و معنای فارسی در واژه‌نامه عرضه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6485e56503bb5.jpg

آذرباد مهرسپندان (پرتوی نوا بر زندگی و برخی از کارهاش)

رهام اشه

این کتاب که به زبان فارسی سره به نگارش درآمده، گزارشی است از احوال و گفتار "آذرباد مهرسپندان " موبد موبدان عهد شاپور ذوالاکتاف که با بخش‌هایی از اندرزهای وی به چاپ رسیده است .بدین ترتیب، در بخش نخست کتاب جایگاه آذرباد در تاریخ ذکر گردیده و مقایسه‌ای میان گفتار او با مانی، کنفوسیوس و دیگران صورت گرفته است .در بخش دوم، "سخنان آذرباد "به زبان پهلوی و ترجمه فارسی به چاپ رسیده است .بخشی از این سخنان، اندرزهای آذرباد به پسرش است .در بخش سوم کتاب نیز روایات مختلف از آذرباد و سخنان او که در متون پهلوی، عربی و فارسی انعکاس یافته درج گردیده است .بخش چهارم کتاب نیز متضمن سخنان یا اندرزهای "آذرباد "است که به عربی یا به شعر فارسی عرضه شده است .

642d6dc769cad.jpg

ادبیات باستان آذربایجان

م. کریمی

آنچه در این جزوه آمده است نظری است به ادبیات قبل از اسلام ترکها، شناخت اوزان و رسالت تاریخی آنها، شناخت قاضی برهان الدین، و سخنی پیرامون فولکلور و بایاتیلار.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60f441a4906c7.png

تاریخ اساطیری ایران

ژاله آموزگار

اساطیر نشان‌دهنده فرهنگ و نحوه تفکر مردمان در دوران‌های کهن است. در این کتاب با زبانی ساده، تاریخ اساطیری ایران با تکیه بر متن‌های کهن ایرانی به رشته تحریر کشیده شده است. روش تنظیم مطالب به این صورت بوده است: نخست به کلمه اسطوره و نحوه به وجود آمدن اساطیر و منافع اسطوره‌شناسی پرداخته شده، سپس منابع اساسی برای تدوین اساطیر ایران معرفی شده است. پس از ذکر مطالبی درباره اقوام هندواروپایی و هندوایرانی، مبحث آفرینش از دیدگاه اساطیر ایرانی بررسی شده و کل آفرینش دوازده‌هزارساله در چهار دوره سه‌هزارساله بررسی شده است.

فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
کتاب
5f8836bd0bcd7.png

دیوان غزلیات و قصاید عطار

دیوان غزلیات و قصاید عطار یکی از متداول‌ترین دیوان‌های شعر پارسی است که از همان قرن هفتم، همواره مورد علاقه و شوقِ دوستدارانِ شعر عرفانی فارسی بوده است. این دیوان چاپ‌های متعددی دارد که یکی از چاپ‌های مشهور آن به دست یکی از محققان بنام عصر ما، دکتر تقی تفضلی خراسانی انجام گرفته است. مصحح این دیوان را از روی سیزده نسخه خطی تصحیح کرده است. ترتیب دیوان نیز به ترتیب غزلیات، قصاید و ترجیعات می‌باشد.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب