5fd708d7af058.png

تاریخ‌نویسی فارسی در هند و پاکستان ـ تیموریان بزرگ از بابر تا اورنگ‌زیب (932 ـ 1118 هـ.ق)

وجود کتب خطی، مسکوکات و نامه‌های رسمی سلاطین به زبان فارسی در موزه‌های مختلف، نشانگر نفوذ و رسوخ این زبان در همه اقشار جامعه از جمله حکومت‌ها می‌باشد. این کتاب با وجود آنکه مجموعه‌ای ادبی و علمی از زبان و ادبیات فارسی است، گنجینه تاریخی است که به عنوان منبع و مأخذی در کارهای تحقیقی و علمی می‌توان مورد استناد قرار گیرد. بی‌تردید در تاریخ طولانی تاریخ‌نویسی فارسی شبه قاره هند و پاکستان که هم‌زمان با تأسیس سلطنت مستقل اسلامی در هند با تألیف «تاج المآثر» در سال 602 هجری شروع می‌شود، بهترین و غنی‌ترین دوره تاریخ‌نویسی فارسی، دوره مورد بحث یعنی دوره تیموریان بزرگ یا دوره اعتلای تیموریان هند و پاکستان است که از ظهیرالدین بابر در سال 932 هجری آغاز شده و با محی‌الدین عالمگیر در سال 1118 هجری پایان یافته است. در این کتاب تاریخ‌نویسی در این دوره بررسی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

644fa6526bd3f.png

جامع التواریخ: از آغاز سلطنت هلاکوخان تا پایان دوره غازان‌خان (جلد دوم)

رشیدالدین فضل الله همدانی

عظیم‌ترین شاهکار تاریخی که در عصر مغول به رشته تألیف درآمده و بزرگ‌ترین آثار ادبیات ایران کتاب «جامع التواریخ» تألیف خواجه رشیدالدین فضل‌الله است که شامل خصوصیات زندگانی و احوال مغول و عصر تسلط اینان است. این کتاب به امر غازان‌خان و اولجایتو در تحت سرپرستی وزیر معروف همدانی در سال 710 هـ.ق فراهم آمده و شامل سه مجلد است: جلد اول در تاریخ مغول، جلد دوم در تاریخ عمومی و عالم بنام اولجایتو، جلد سوم در جغرافیا. جلد سوم گویا از بین رفته یا تألیف نشده است.

62f8e00e3e328.png

سیاست پولی ـ مالی تیمور و خاندان او و سکه‌های آنها

عرفان توختییف

سکه‌ها در مطالعه چگونگی اوضاع اقتصادی نظام اجتماعی و سیاست پولی ـ مالی، منابع کتبی تاریخی مهم می‌باشند. در عین حال آنها سند حقیقی که در تعیین نمودن روابط اقتصادی ـ تجارتی گذشته در تاریخ، وقایع تاریخی، سالنامه‌های تاریخ خاندان‌ها و نام‌های ثبت‌نشده حکمرانان در منابع کتبی و سال‌های آنها، اطلاعات تاریخی پرارزش را می‌دهند، به شمار می‌روند. این کتاب بر اساس کلکسیون‌های موجود در شعبه سکه‌شناسی موزه دولتی تاریخ ازبکستان و همچنین بر اساس پول‌های نقره‌ای و مسی امیرتیمور و بازماندگان وی در داخل دو دفینه کشف‌شده که مربوط به اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم بود، تهیه شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

617fef5dba606.jpg

ارمغان کشمیر

آفتاب اصغر

ارمغان کشمیر ترجمه منظوم فارسی از اشعار اردوی علامه اقبال راجع‌به کشمیر و شامل مباحثی درباره تاریخ و سیاست و ادب و فرهنگ و روابط اقبال با کشمیر است و نوشته آفتاب اصغر که در سال 1992 توسط انتشارات فاران به چاپ رسید.

نظم/شعر کلاسیک/مجموعه اشعار کلاسیک
کتاب
5f5799aed6d5b.png

فارسی برای کلاس دوازدهم

این کتاب که برای کلاس دوازدهم ایالت پنجاب به نگارش درآمده، دربرگیرنده گزیده‌ای از متون نظم و نثر کلاسیک و معاصر فارسی به همراه معنی واژگان به زبان اردو، تمرین به اردو می‌باشد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب