علم هیئت عبارت از شرح حال عالم یعنی احوال زمین و اجرای سماوی است از لحاظ اوضاع و حرکات و فواصل نسبی و حالات طبیعی و شیمیایی آنها. هیئت از جمله علوم قدیم و مبادی علم نجوم به شمار می‌رود. این کتاب که برای دانش‌آموزان دبیرستان‌ها به نگارش درآمده در چهار بخش کره سماوی (فلک)، شمس، قمر و سیارات به رشته تحریر درآمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

66112da00546b.jpg

پیدایش دانش نجوم

بارتل ل.واندروردن

کهن ترین علم طبیعی دانش نجوم است. بابلی ها و یونانی ها در توسعه و گسترش آن بیش از فیزیک و شیمی و فناوری کوشیدند. این که اصولا چرا آدمی به مطالعه دانش نجوم می پردازد نیاز به توجیه دارد. این کتاب مخصوص ریاضی دانان و منجمان نیست، بلکه مخاطب آن تمام کسانی است که به تاریخ دانش و فرهنگ در روزگار باستان دلبسته باشند. پس وظیفه خود می دانم تمام مفاهیم نجومی که در متن کتاب آمده است را با روشنی توصیف کنم...

63e26062a0e51.jpg

متن فارسی و عربی عجایب نامه قزوینی (عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات)

زکریا بن محمد بن محمود قزوینی

عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات (شگفتی‌های آفریدگان و موجودات) کتابی است در زمینه هیئت و جهان‌شناسی و علم‌الاشیا و شگفتی‌های عالم خلقت، نوشتهٔ زکریا قزوینی. قزوینی این کتاب را نخست به زبان عربی نوشت و سپس خود نسخه‌ای فارسی از آن تدوین کرد. کتاب شامل چهار مقدمه و دو مقاله است. مقالۀ اول در عُلویات؛ مقالۀ دوم در سُفلیات، که شامل عناصر و معدنیات، نباتات و حیوانات است. در مورد تمام کائنات روی زمین، بروج، ماه‌ها، فصول سال، ستارگان، زمین، کوهها، دریاها، رودها، جانوران، و تمام موجودات دنیا سخن رفته‌است.