601296693ac07.png

کُتّاب معاصرون؛ أعلام النثر العربی المعاصر: حیاتهم، اسالیبهم، و نماذح من آثارهم

مکان چاپ: لبنان/بیروت ناشر: دارالکاتب العربی تاریخ چاپ: ۲۰۱۱ میلادی زبان: عربی

فی هذا الکتاب، بعد ایراد مقدمة استعرض المؤلف فیها النهضة الادبیة التی شملت النثر و فنونه اعتباراً من عهد النهضة، ثم بسطت الحدیث عم القمم الادبیة فی أدب المعاصر فی جانبه النثری من خلال تسلیط الأضواء علی حیاة الکتاب المعاصرین فی جمیع الانواع النثریة من مقالة و روایة و قصة و مسرح و بحوث و دراسات، والاشارة الی الاحداث البارزة التی کانت بمثابة انعطافات هامة فی حیاتهم و ترکت بصماتها علی شخصیاتهم و آثارهم و اسالیبهم فی الکتابة و معالجة الموضوعات التی تطرقوا الیها. بعد هذا التعریف بکل واحد من الکُتّاب، آورد نموذجاً او نماذج من آثاره حسب اهمیة الکاتب.

منابع مشابه بیشتر ...

65cdeec73d8f0.jpg

منتخب عقد الفريد (ابن عبد ربه) و البيان و التبيين (جاحظ): براي دانشکده‌ها و سه سال دوم دبيرستانها

محمدعلی خلیلی

ابوعمر احمد بن محمد بن عبد ربه قرطبی تولدش در دهم ماه رمضان سال 246 هجری بود و در 18 جمادی الاولی از سال 328 هجری درگذشت. از موالی آزاد شده خلفای اموی اندلس است و از شعراء و ادباء نامی آن سرزمین بشمار می رود بهترین و معروفترین کتابهای او عقدالفرید است که در چهار مجلد تالیف شده و مشتمل بر 25 کتاب است که هریک از این کتب را بنام یکی از سنگهای گرانبها نامیده و کتاب سیزدهم را (الواسطه) نام نهاده است و در واقع خواسته است نظم و ترتیب کتاب با نامش مطابقه کند. کتاب العقد که بعدها کلمه (الفرید) به آن افزوده شده و امروز معروف به کتاب "العقد الفرید" است یکی از کتابهای ادبی گرانبها است و بهترین نمونه انشاء دو قرن سوم و چهارم اندلس است. کتاب نامبرده مجموعه نفیسی است از اخبار و حکایات و نوادر و سیر و تواریخ و انساب قبایل عرب و خطبه های مردان نامی اسلام و مختصری از فن شعر و سایر ابواب ادب.

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.