این کتاب تاریخ ادبیات به دو بخش ادبیات ایران پیش از اسلام و بعد از آن تقسیم شده است. در ادبیات پیش از اسلام خط و زبان بررسی شده و همچنین درباره متون پهلوی و کتاب‌های پهلوی بازمانده مطالبی به نگارش درآمده است. همچنین نمونه‌هایی از ادبیات این دوران ذکر شده است. ادبیات ایران بعد از اسلام نیز در نه بخش تقسیم شده که به ترتیب عبارتند از: از ظهور اسلام تا عصر فردوسی، دوره غزنوی، عصر سلجوقیان، ادب پارسی و هندوستان، شعرای آذربایجان، عصر مغول و تیموریان، دوره صفویه تا آخر قاجاریه، ادبیات نوین ایران و ادبیات در دوره مشروطیت.

منابع مشابه بیشتر ...

667c28ce5e098.jpg

بامداد همیشه (یادنامه احمد شاملو)

- عیوقی

این کتاب شامل 206 یادداشت، گفتگو، مقاله و شعرهایی است که در فراق شاملو نوشته و سروده شده است. نوشته ها و سروده های کسانی چون محمود دولت آبادی، سیمین بهبهانی، منوچهر آتشی، علی باباچاهی، بهرام بیضایی، پرویز خائفی، عبدالعلی دستغیب، هوشنگ گلشیری و… را می توان در این کتاب یافت. انتهای کتاب هم سال شمار زندگی شاملو به همراه عکس هایی از او آمده است.

666d906b5f527.jpg

برگ سبز (بزرگداشت نامه دکتر آنه لیزه قهرمان)

جمعی از نویسندگان

مطالب این کتاب که به مناسبت بزرگداشت خانم((آنه‌لیزه(قهرمان))) فراهم آمده شامل مقالاتی است در زمینه زبان و ادبیات فارسی و آلمانی .افزون بر آن برخی مطالب نیز گفتاری است درباره روابط فرهنگی ایران و آلمان .کتاب حاضر در دو بخش به زبان فارسی و آلمانی به چاپ رسیده است .شایان ذکر است خانم آنه‌لیزه (قهرمان) پس از پایان تحصیلات عالی در آلمان، در ایران به کار تدریس و تحقیق پرداخت و طی آن آثاری در زمینه زبان و ادبیات آلمانی پدید آورد، همچنین چند رمان فارسی را به زبان آلمانی ترجمه نمود .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6683f98588a15.jpg

جشن سده تولد توفیق فکرت

صادق رضازاده شفق

با اقدام موثر رضاشاه و آتاتورک روابط دیرین دینی و ادبی و اجتماعی و سیاسی میان دو ملت ایران و ترکیه احیا شد و رشته یگانگی میان دو کشور و دو ملت روی پایه محکم تفاهم و توافق بین طرفین استوارتر از هر زمان گشت و این دوستی موجب تشکیل انجمن دوستی ایران و ترکیه شد و یکی از اقدامات فرهنگی این انجمن این است که در دی 1346 در جشن سده تولد شاعر شهیر ملی ترکیه یعنی مرحوم توفیق فکرت که مقام او در ردیف گویندگان بزرگ بیداردل و حق پرور سخن پرداز جهان بس ارجمند است شرکت کند و در راه تحقق این هدف عالی انجمن دوستی ایران و ترکیه مهیای اقدام شده است....

کلیات/یادنامه
کتاب
6655dda2e9fae.jpg

تاریخ ادبیات برای سال ششم ادبی 2536

صادق رضازاده شفق

تاریخ ادبیات سال ششم ادبی دوره های مختلفی از تاریخ ایران بعد از اسلام را دربرمیگیرد که شامل: تاریخ ادبیات دوره مغول و تیموری، دوره صفویه – اوضاع تاریخی و سیاسی، دوره افشاریه و زندیه و قاجاریه، دوره مشروطیت و تاثیر آن در ادبیات فارسی است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب