این کتاب تاریخ ادبیات به دو بخش ادبیات ایران پیش از اسلام و بعد از آن تقسیم شده است. در ادبیات پیش از اسلام خط و زبان بررسی شده و همچنین درباره متون پهلوی و کتاب‌های پهلوی بازمانده مطالبی به نگارش درآمده است. همچنین نمونه‌هایی از ادبیات این دوران ذکر شده است. ادبیات ایران بعد از اسلام نیز در نه بخش تقسیم شده که به ترتیب عبارتند از: از ظهور اسلام تا عصر فردوسی، دوره غزنوی، عصر سلجوقیان، ادب پارسی و هندوستان، شعرای آذربایجان، عصر مغول و تیموریان، دوره صفویه تا آخر قاجاریه، ادبیات نوین ایران و ادبیات در دوره مشروطیت.

منابع مشابه بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65ef1ba3c7d83.jpg

جشن سده تولد توفیق فکرت

صادق رضازاده شفق

کتاب حاضر رساله ایست در جشن سده تولد شاعر شهیر ملی ترکیه، مرحوم توفیق فکرت، که مولف رساله ای مختصر درباره آن شاعر بزرگ به رشته تحریر درآورده و یک سخنرانی نیز در این مجلس که توسط انجمن دوستی ایران و ترکیه ترتیب داده شده بود کردند.

نثر/گفتگو و سخنرانی
کتاب
636d009901f7a.jpg

یک روز از زندگانی داریوش

در کتاب تاریخ سال ۱۹۳۳ ضمن کاوشهای تخت جمشید,در دیوار استحکامات,چندین هزار لوح گِلی بامتنهایی به خط میخی عیلامی بدست آمد که اسنادی مربوط به سیزدهم تا بیست وهشتمین سال فرمانروایی داریوش بزرگ میباشد. این مجموعه بخش کوچکی از بایگانی عظیم شاهنشاهی هخامنشی بود که ازهجوم اسکندر جان سالم بدر برده اند. لوح ها بصورت خام نگهداری میشده اند اما درآتش سوزی اسکندراین لوحها تصادفا درلهیب آتش پخته شدند و برای ما محفوظ ماند. این کتاب چاپ سال 1314 می باشد

کلیات/تاریخ ایران
کتاب