6021374a0394b.jpg

مختصری از زندگانی سیاسی سلطان احمدشاه قاجار به ضمیمه چند پرده از زندگانی داخلی و خصوصی او

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات محمدعلی علمی تاریخ چاپ: ۱۳۲۳ هجری شمسی زبان: فارسی

موضوع کتاب مختصری از زندگانی سیاسی سلطان احمدشاه قاجار است به ضمیمه چند پرده از زندگانی داخلی و خصوصی او. نویسنده در این کتاب فقط به مسائل سیاسی و اجتماعی دوران احمدشاه نپرداخته و تا آنجا که لازم بوده به پیروی از روش علمی امروزی مورخین غرب، به زندگانی خصوصی احمدشاه نیز توجه داشته و آن اندازه از جریان زندگانی ایشان را که مرتبط با زندگانی سیاسی او بوده است، نقل کرده و از شرح کامل جزئیات زندگانی عمومی و اجتماعی و سیاسی وی خودداری کرده است؛ به این دلیل که نویسنده شرح حال کامل زندگانی احمدشاه را از سال 1298 خورشیدی به بعد در کتاب کودتا و مجلدات بعد از آن در حین ذکر تاریخ معاصر آورده و در این کتاب بیشتر قصد بر این بوده که به وقایعی که علت عزل احمد شاه است و اینکه مشارالیه چگونه پادشاهی بود پرداخته شود و با این کتاب یک سلسله اطلاعات و اسناد تاریخی سودمند را که بهترین درس عبرت از تاریخ معاصر می‌باشد را در اختیار علاقمندان قرار داده است

منابع مشابه بیشتر ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

6623dcd2e2e7c.jpg

عرفان ایران - جلد 17

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، عید مبعث از دکتر نورعلی تابنده؛ تصوف علوی از شهرام پازوکی، فریتهوف شوئون و معنای زیبایی از سعید بینای مطلق؛ تاملی در باب معنای روحانی کار از سیدحسن آذرکار؛ کرامات اولیا در آثار مولانا از محمدابراهیم ایرج پور؛ مجموعه مزار شاه نعمت الله ولی از مهراد قیومی بیدهندی، در قسمت معرفی کتاب تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده از دکتر عادل نادرعلی و ترجمه حسینعلی کاشانی بیدختی معرفی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

581badfeb6ed3.PNG

دیوان فرخی یزدی (غزلیات و قصاید و قطعات و رباعیات)

میرزا محمد فرزند محمدابراهیم یزدی از شاعران و روزنامه‌‌نگاران آزادی‌خواه و دموکرات صدر مشروطیت است. فرخی در اوان جوانی به سرودن اشعار سیاسی – اجتماعی با مضامین بکر و بی‌‌سابقه پرداخت. فرخی یزدی تمام عمر خود را به طور جدی علیه ظلم و ستم زورگویان مقاوت ورزید. در نوروز سال ۱۳۲۷ یا ۱۳۲۸ هجری قمری، فرخی شعری تند، خطاب به فرماندار یزد ساخت و در دارالحکومه خواند و ضیغم‌ الدوله ‌قشقایی حاکم یزد دستور داد دهانش را با نخ و سوزن دوختند و به زندانش افکندند. فرخی پس از آزادی از زندان، یزد را به مقصد تهران ترک گفت و در آنجا مقالات و اشعار مهیجی را درباره آزادی و بر ضد استبداد و زور و زورگویی در جراید به نشر سپرد و توجه طبقات رنج‌ کشیده ایران را بخود جلب نمود. آثار فرخی از لحاظ ارزش ادبی مورد توجه و ستایش فرهنگیان و ادیبان پارسی‌زبان و استادان دانشگاه‌های بزرگ هندوستان و در نظر خاورشناسان یکی از مفاخر ادبی معاصر به شمار می‌رود. هنگامی که فرخی غزل معروف خود را سرود، مورد استقبال تمام شعرای پارسی‌زبان واقع گردید. در سال ۱۳۱۶ او را محاکمه و ابتدا به ۲۷ ماه زندان ‌محکوم کردند. در دادگاه تجدیدنظر مدت زندان وی به سه سال افزایش یافت و سرانجام در طی همان سه سال در بیمارستان زندان به سال ۱۳۱۸ پس از شکنجه و آزار فراوان درگذشت.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب