درباره «هزارویک شب» با تمام شهرت و اهمیتش، هنوز پژوهش‌های تحلیلی و نظری ادبی به اندازه کافی انجام نشده و هنوز به درستی همه ابعاد و وجوه این اثر شگفت‌انگیز شناسانده نشده است. این کتاب کوششی است در این راه که چند زمینه از عرصه پهناور پژوهش‌های لازم درباره این کتاب را بررسی کرده است؛ زمینه‌هایی مانند نام کتاب، عناصر ایرانی و هندی و عربی هزارویک شب، ساختمان قصه‌ها، شخصیت‌ها، زبان کتاب، رمزها و نشانه‌ها، هزارویک شب و نگاه اخلاقی، جنبه‌های دراماتیک، تقسیم‌بندی مضمونی داستان‌ها (عاشقانه، جنایی، سفری، قصه‌های جن و پری، اخلاقی و عبرت‌آموز). در پایان کتابف خلاصه‌ای از همه قصه‌های هزارویک شب آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

60a61d285d4cb.png

افسون شهرزاد: پژوهشی در هزار افسان

جلال ستاری

هزارویک‌شب یکی از منابع عمده مطالعه و تحقیق در فرهنگ مردم برای شناخت جزئیات حال و روزگار عوام و خواص آن روزگاران است؛ الا آنکه افسانه‌های کتاب غالبا رنگی از مبالغه و گزاف بدان‌ها زده است. اینها همه آگاهی‌هایی است که از بررسی کتاب هزارویک‌شب به دست می‌آید و انگیزه‌های اصلی نگارنده نیز در تألیف این کتاب، یکی شوق شناخت فرهنگ مردم از طریق پژوهش در قصه‌ها بوده و دو دیگر شگرفی کار زنی چون شهرزاد که پیروزی‌اش در بیدادستیزی، فرآورده کارگاه صدفه و بخت و از دولت دل‌فریبی و کرشمه‌ناکی نیست؛ زیرا از آنچه به قول می‌گوید، به فعل نمی‌کند، بلکه زاده سخندانی است که سخنی دارد چون سحر و این خود جلوه‌ای است از هوشیاری و کاردانی.

5e7a6472d487a.jpg

حکایت شیرین الف لیلة و لیلة؛ شامل برخی از حکایات هزارویک‌شب

مولف ناشناس

این کتاب دربرگیرنده حکایاتی اخلاقی، شیرین و جاذب از کتاب «هزارویک‌شب» است. برخی از عناوین حکایات عبارتند از: حکایت شهر باز و برادرش شاه زمان، حکایت دهقان و خروس، حکایت نورالدین و شمس الدین، حکایت حسن بدرالدین، حکایت خیاط و احدب، حکایت نصرانی و .... .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57e555540c670.PNG

در جستجوي شهرزاد هزار و يك شب

نغمه ثمینی

در اين مقاله با گذري كوتاه بر آرايي كه خاستگاه‌هاي هزار و يك شب را بر اساس شواهد داستاني، تاريخي، بوم‌شناسانه و منطقه‌اي مورد تفحص قرار داده‌اند، به هزار و يك شب ـ و به ويژه قهرمان محوري آن، شهرزاد ـ از منظر بن انديشه و خاستگاه بنيادين اسطوره‌اي آن پرداخته شده است. در اينجا كهن‌ترين صورت‌ها و الگوهايي كه شهرزاد بر ساخته آنهاست و بر اساس آنها عمل مي‌كند، به عنوان بن انديشه‌هاي سازنده شخصيت عمل كننده و انديشمند هزار و يك شب، مورد جستجو قرار گرفته‌اند. در فرآيند اين جستجو در مي‌يابيم كه شهرزاد، تجلي دو بن انديشه كهن ايراني است: «هستي براي نبرد» و «فرجام‌انديشي معادشناسانه».

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله