محمد جواد بهروزی در سال 1300 خورشیدی در بوشهر تولد یافته و پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در سال 1329 از دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی تهران در رشته علوم اجتماعی لیسانس شدند مدتی در دبیرستان‌های شیراز دبیر و مدت 8 سال است رئیس دبیرستان حیات شیراز می‌باشند آقای بهروزی علاوه بر مقالات متعدد تاکنون یازده جلد کتاب در زمینه‌های گوناگون به چاپ رساتیده‌اند که کتاب حاضر را به مناسبت جشنهای دوهزار و پانصد ساله شاهنشاهی تهیه و تالیف کرده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

6548ec8b971b6.jpg

گاه‌شماری و تاریخ گذاری از آغاز تا سرانجام

علی محمد کاوه

قریب به 15 سال پیش، ویژگی های "کبیسه خماسی" نظر نگارنده را به خود جلب کرد، چون فاصله کبیسه خماسی نسبت به کبیسه ماقبل آن، به طور غیرمتعارف، پنج سال می باشد و این اختلاف زمانی موجب انطباق دائمی سال جلالی با سال شمسی حقیقی می گردد ولی تا آن تاریخ قاعده علمی دقیقی برای بیان توالی کبیسه های خماسی بیان نشده بود و عادی یا کبیسه بودن هر سال از روی نتایج رصد همان سال مشخص می شد. به منظور متمایز ساختن سال های کبیسه خماسی از کبیسه عادی، در راقم سطور این تمایل پدید آمد که تا جدول مطردی جست و جو کند و تشخیص سال های کبیسه خماسی را بر پایه های مطمئنی استوار سازد. معهذا تلاش های اولیه ای که در این راه صرف گردید عقیم و بی ثمر ماند تا بلاخره پس از چند سال فترت کوشش جدیدی آغاز شد و چگونگی توالی کبیسه های خماسی در مرحله یکم و مبداء تاریخ جلالی در مرحله دوم روشن گردید. چند سال پیش از آن که حساب توالی کبیسه های خماسی به دست آید از سال های زندگی زرتشت رفع ابهام به عمل آمد و تاریخ بعثت زرتشت در سال 918 ق.م مشخص گردید در حالی که در مآخذ انتشار یافته، دوران ظهور زرتشت از 6000 تا 570 سال پیش از میلاد نوشته شده است...

653fbd899c353.jpg

زیج ملک (استخراج و تطبیق تقویمها)

رحیم رضازاده ملک

در این کتاب، شیوه استخراج و تطبیق شش تقویم مهم (اسکندری، میلادی ژولین، هجری خورشیدی، و دو تقویم جلالی و خانی مربوط به آن هجری قمری، یزدگردی و میلادی گریگوری) فراهم آمده است" .دقیق‌ترین شیوه استخراج و تطبیق تقویم‌ها، روش روزشمار است که در این روش خرده حساب‌ها، تحلیل می‌رود، و صحت محاسبات آن به کمال است .در زیج ملک، قواعد استخراج و تطبیق تقویم‌ها به روش روزشمار توضیح داده شده است ."علاوه بر آن شش تقویم مهم و اصلی، هشت تقویم محلی و قومی ایرانی (مازندرانی، طبری، دیلمی، کومشی، صبی، کردی، پشتکوهی، کوهدشتی، و دریایی نیز تبیین و توضیح داده شده است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63c01af589325.jpg

نیکوکاران پارس

محمدجواد بهروزی

در سرگذشت پر فر و شکوه ایران، پارس جایگاه ویژه ای دارد که می توان گفت سرگذشت نویسان هر کدام به گونه ای به بازتاب ویژگیهای این سرزمین جاوید و مردمش پرداخته اند از اینروی دفتر مرکزی جنبش ملی نیکوکاری بر آن شد تا در برنامه کارش که بخشی از آن بزرگداشت نیکوکاران و نیک اندیشان و گرامی داشت آنان است این بخش از کوشش خود را از پارس و شیراز آغاز کند به ویژه که امسال دومین همایش جنبش ملی نیکوکاری نیز در این استان و در تخت جمشید بارگاه پر فر و شکوه شاهنشاهان هخامنشی برگزار می شود بنابراین از نویسنده ارجمند آقای محمدجواد بهروزی خواسته شد تا در این باره به فراهم آوردن کتابی بپردازند که اینک در دسترس شماست. این کار با یاری مدیرعامل سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی استان فارس و نماینده جنبش ملی نیکوکاری در این استان به فرجام رسید.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
6214dc0671d09.png

سرگذشت دوازده تن از زنان مؤثر در تاریخ ایران

محمدجواد بهروزی

از جمله مواردی که در متن تاریخ ایران فراموش شده، شرح زندگانی و اقدامات زنانی است که با سیاست‌های درست یا نادرست خود مسیر تاریخ را تغییر داده‌اند. در این کتاب شرح زندگانی دوازده نفر از این زنان به صورت داستان‌هایی که کاملا حقیقت دارد با اسامی حقیقی آنها که مستند به مدارک تاریخی است، آورده شده است. اینان عبارتند از: پری‌خان خانم، جمال شاد ملک، خواندسلطان، بغدادخاتون، ترکان خاتون، پادشاه خاتون، سیده ملک‌خاتون، خیزران، پریزاد(پروشات)، استر (ستاره)، اسپاگو.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب